Rady a tipyZdraví

Spíte 8 hodin, ale nejste odpočatí? V tomto může být chyba, která vám bere energii

Po ránu bychom se měli ideálně cítit odpočatí, plní energie, s dobrou náladou a nadšením do dalšího dne. Bohužel, realita je často jiná. Pokud za tím stojí pouze to, že se nám zrovna nechce do práce, je to možná podnět ke změně zaměstnání, ale jestliže je na vině skutečně mizerný spánek, je na místě ptát se, proč se vám vlastně nespí dobře.

Jestliže běžně spíte osm hodin, ale přesto přes den bojujete s únavou a ospalostí, je něco v nepořádku. Našemu tělu by takový přísun odpočinku měl bohatě stačit. Možná ale odpočinek není kvalitní a něco nám jej ztěžuje. Co by to mohlo být?

Kvalitní spánek je nezbytný pro zdraví i psychickou pohodu. Měl by nás osvěžit, dodat nám energii a připravit nás na všechny výzvy nového dne. Jestliže se dlouhodobě nejste z nějakého důvodu schopni skutečně kvalitně vyspat a odpočinout si, nenechte si potíže přerůst přes hlavu a zapátrejte po příčině.

Špatná teplota

Nejen v létě hrozí to, že budeme mít na spánek v ložnici prostě příliš vysokou teplotu. Tělo potřebuje ke kvalitnímu odpočinku daleko nižší teplotu, než máme běžně v bytech. A o to těžší je ji udržet během letních tropických nocí. Vyplatí se tedy včas místnost odstínit pomocí vhodných závěsů nebo žaluzií, které zabrání pronikání tepla do pokoje. Dále je nezbytné větrat, a to ideálně až večer, kdy je venkovní vzduch chladnější. Pořídit si můžete také protisluneční fólie do oken nebo ochlazující ložní prádlo. Pokud máte doma klimatizaci nebo větrák, můžete zvážit i jejich použití, byť právě umělé ochlazování místnosti není z dlouhodobého hlediska ideální.

Příliš světla

Naše těla jsou nastavena tak, že se spí, když je tma. Pokud tedy máte v ložnici světlo, je jasné, že si tělo nedokáže tak dobře odpočinout. A nemusí jít jen o přímé světlo z lampy, problém může být i pouliční osvětlení nebo ranní paprsky slunce. Pozor si dejte také na světlo z obrazovek televize, mobilu či tabletu. Toto modré světlo výrazně snižuje tvorbu hormonu spánku melatoninu, takže není dobré používat tato zařízení těsně předtím, než se odeberete ke spánku. Na vhodné odstínění pamatujte než jdete spát, ať vás zbytečně brzy ráno neprobudí venkovní světlo.

Chybí vám pohodlí

Je dokázaným faktem, že v posteli strávíme třetinu života. Vyplatí se tedy zainvestovat do postele, matrace a přikrývek, které jsou skutečně kvalitní a pohodlné. V každé domácnosti by neměla chybět teplejší peřina na zimu a lehká chladivá deka na léto. Matraci je nutné pravidelně měnit a vyplatí se investovat do prodyšných materiálů, které eliminují možnost vzniku plísní nebo množení roztočů. Při spánku se prostě musíte cítit pohodlně a spokojeně, jinak si neodpočinete.

Spaní s partnerem

Byť je spaní s partnerem nepopiratelně romantické, budující vztah a většinou i příjemné, je dokázané, že nezadaní lidé spí jednoduše lépe než ti, kteří mají po boku partnera. Když spíte sami, je vaše mysl klidnější a spánek přichází snáz. Neruší vás ani partnerovy pohyby nebo zvuky, které vydává, možná se také nedokážete tak dobře uvolnit. Nenabádáme vás k odděleným postelím, ale vyplatí se o tomto tématu diskutovat a případně řešit možné problémy.

Nevhodná strava

Všichni to dobře víme – zdravá strava je klíčem ke zdraví, ale také ke kvalitnímu spánku. Večer byste neměli konzumovat jídlo, které organismus příliš stimuluje, zahřívá a je náročné na trávení. Dávejte si pozor zejména na kofein a podobná povzbuzovadla, ale šetřit by se mělo také s cukry, protože tělo je už nedokáže k večeru dobře využít. Tabu by v pozdních hodinách mělo být i červené maso, vejce natvrdo, luštěniny nebo houby. Ke kvalitnímu spánku vám pomohou potraviny s vysokým obsahem hořčíku a vitamíny B12 nebo D.

Nevhodně zvolený pohyb

Hodně lidí chodí do fitka pozdě večer – mají rádi, že je tam klid a nikdo je nepozoruje. Ale náročné večerní cvičení nemá na spánek zrovna pozitivní vliv.  Takový trénink rozproudí metabolismus a příliš vás probere. Na druhou stranu není ideální ani opačný extrém. Sedět tři hodiny před televizí a ani se nepohnout vám klidný odpočinek také nepřinese. Lepší je krátká procházka nebo protažení na závěr dne.

Starosti, nápady i stres

Prožíváte náročné období v práci, řešíte partnerskou krizi nebo plánujete dovolenou… to vše může naši mysl zaměstnávat natolik, že není schopná ani během spánku řádně odpočívat. Unavený mozek pak ale není schopen pracovat, a vy se ve svých problémech točíte stále více dokola. Naučte se večer zklidnit a udělat v přemýšlení pauzu. Myslete na příjemné věci, pusťte si třeba meditaci nebo uklidňující hudbu.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button