Rady a tipyZdraví

Zlepšete své držení těla. Vaše záda i celé tělo se vám poděkují

Většina z nás tráví celé dny sezením u počítače, případně jen velmi nepatrným pohybem mezi kanceláří a autem. Je zřejmé, že takový životní styl vůbec neprospívá našemu zdraví obecně a už vůbec ne našemu držení těla. Často sedíme shrbení, v nepřirozených polohách a podobně i chodíme.

Naše záda ale potřebují něco úplně jiného. V opačném případě může docházet k bolestem zad, krční páteře nebo beder, což se může projevit i narušeným spánkem nebo bolestmi hlavy. Naše držení těla je pro naše zdraví nesmírně důležité.

Možná si to ani neuvědomujete, ale jen málokdo má v dnešní době správné držení těla. Už i jen to, že spoustu času trávíme hleděním do mobilu se skloněnou hlavou, se naše držení těla deformuje. Takže zapracovat na tom musíme prakticky všichni, snad možná s výjimkou baletek.

Jak zlepšit držení těla?

Pořiďte si míč

Pokud vaše práce vyžaduje, abyste celý den seděli, doporučujeme pořídit si gymnastický míč. Ten napomáhá správnému posedu při psaní na počítači a posiluje svaly v okolí páteře i břicha. Míč vás totiž neustále nutí držet rovnováhu a pořád tedy musíte zapojovat vnitřní svaly, abyste nespadli. Sezení na míči je samozřejmě únavnější, takže na něm nemusíte vydržet celých osm hodin, ale když zvládnete půlku pracovní doby, bude to skvělé.

Nezapomeňte na protažení

Už přibližně po hodině, co jsme se posadili, ztrácíme správné držení a naše zádové i břišní svaly ochabují. Proto je ideální se po každé hodině sezení jít krátce projít a protáhnout. I jen pět minut udělá zázraky. A to platí nejen pro čas v zaměstnání, ale třeba také doma u počítače nebo televize. Můžete si i prokroužit rameny, protáhnout si krční páteř nebo ztuhlé nohy. Všechno, co vám pomůže zase rozproudit krevní oběh a zpevnit povolené svalstvo.

Využijte pomůcky

V rehabilitačních či sportovních potřebám můžete sehnat speciální pomůcky, které mají za úkol přispívat ke správnému držení těla, a to zejména při sezení. Jsou to zejména speciální polštářky nebo balonky, které se přizpůsobí tvaru vašeho těla a páteř podepřou a pomohou jí držet ten ideální tvar. Nebojte se do těchto pomůcek investovat, rozhodně to nejsou vyhozené peníze.

Jak správně stát a sedět?

Při sezení pamatujte na to, abyste měli krk a celou páteř v jedné přímce. Vaše kolena by měla být ohnuta v 90 stupních, to znamená, že pokud to tak není, měli byste si jinak nastavit výšku židle. Snažte se na pevný postoj stále myslet a držte páteř zpevněnou. Hlavu držte též rovně, ani ji nevystrkujte dopředu, ani nehleďte příliš dolů nebo nahoru. Ramena držte směrem dozadu. Je dost možné, že budete brzy pociťovat silný nekomfort, ale to je jen proto, že na to vaše tělo není zvyklé a svaly se musí pořádně zapotit. Po několika týdnech se ale posílí a nic vás už bolet nebude.

Při stání se soustřeďte na to, abyste stáli na přední části plosky nohy. Takto bude vaše váha vhodně rozložena. Opět držte ramena vzad a dívejte se směrem před sebe, hlavu se snažte vytahovat stále směrem ke stropu. Břicho by mělo být zpevněné a bedra spíše podsazená. Někdy je těžké se na tuto pozici neustále soustředit, ale je nutné si ze začátku vytvořit návyk, který vám posléze pomůže držet se zpříma zcela automaticky.

Správný postoj je pro zdraví naší páteře naprosto klíčový, a proto byste s jeho udržováním měli začít ještě dnes. Vyhnete se tak problémům s páteří, které často přijdou v pozdějším věku. Vaše páteř se vám velmi odvděčí a celkově posílíte celé centrum těla, což je velmi důležité i pro jiné oblasti v těle. Nepodceňujte ani čas, který strávíte sezením doma nebo v autě. Všude je třeba myslet na to, jak je na tom vaše páteř a zda si ji dobrovolně neničíte.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button