Dům a zahradaRady a tipyZdraví

Skořice: můžete oblíbené koření využít jako lék?

Skořice patří jednoznačně k tomu vůbec nejoblíbenějšímu koření podzimu a zimy. Spojujeme si ji s útulnou atmosférou Vánoc, voňavým cukrovím a možná i babiččinou kuchyní. Slibuje nejen skvělou chuť a neodolatelnou vůni, ale výzkumy ukazují, že může být prospěšné i pro vaše zdraví.

Podle všeho existuje dostatek příznivých studií, které naznačují, že asi 1/2 čajové lžičky skořice denně může mírně zlepšit hladinu cukru v krvi, inzulínovou rezistenci, krevní tlak, hladinu cholesterolu a chránit proti zánětům. Toto koření již prokázalo pozitivní možnosti u některých lidí se zdravotními potížemi, včetně cukrovky 2. typu nebo obezity.

Skořice obsahuje slibné zdravotní přínosy, ale zároveň vyžaduje opatrnost při jejím používání. Dobrou zprávou je, že skořice obsahuje bioaktivní složky, včetně antioxidantů, a některé studie prokázaly zdravotní přínos pro hladinu cholesterolu a triglyceridů, krevní tlak a mírné zlepšení výkyvů hladiny cukru v krvi po jídle. Tyto studie je však třeba brát s určitou rezervou, protože jsou často testovány na nedostačujících vzorcích a mohou být tedy zavádějící.

I když víme, že přínos skořice je skutečný, přesné dávkování zatím nebylo stanoveno, protože je zapotřebí dalšího výzkumu. Platí nicméně, že používat skořici můžete při běžném vaření a pečení prakticky neomezeně, byť jistá opatrnost je vždy na místě.

Existují různé druhy skořice, proto vybírejte opatrně

Možná jste nevěděli, že podobně jako i u jiných druhů koření, i skořice má různé druhy. Dvěma nejoblíbenějšími jsou cejlonská skořice ze Srí Lanky a Cassia, levnější odrůda, která pochází z jižní Číny, ale nyní se pěstuje v mnoha oblastech východní a jižní Asie. Evropská agentura pro potraviny stanovila limit denního příjmu skořice Cassia na 1/2 čajové lžičky denně kvůli přítomnosti sloučeniny zvané kumarin. Skořice Cassia obsahuje asi 250krát více kumarinu než skořice cejlonská a kumarin je podezřelý z toho, že ve vysokých dávkách způsobuje poškození jater. Pokud tedy máte potíže s játry, může být zásadní naučit se vybírat skutečně jen kvalitní cejlonskou skořici, nebo její příjem omezit.

Jak byste měli skořici konzumovat?

Nenechte se zmást tím, že skořicové rolky nebo další sladké pochutiny jsou dobrým lékem na cukrovku nebo dobrým způsobem prevence zdravotních problémů. Aby skořice měla pozitivní dopad, je dobré začlenit ji do plánu zdravého stravování. Mnoho odborníků na zdraví se shoduje, že celková strategie zdravého stravování a životního stylu je zásadně důležitá pro udržení zdraví a dlouhověkosti a pro minimalizaci rizika srdečních onemocnění. Samotná skořice vás tedy rozhodně nespasí, ale může být užitečným pomocníkem.

Pokud chcete užívat skořici jako doplněk stravy ve formě kapslí, poraďte se se svým poskytovatelem zdravotní péče nebo registrovaným dietologem, aby vám pomohl najít dávku, která je pro vás vhodná. U doplňků stravy se skořicí buďte opatrní a ujistěte se, že jsou dostatečně testovány.

Jak přidat do svého jídelníčku více skořice

Lahodná chuť skořice může posloužit jako dobrá náhrada cukru. Pokud ji přidáte do sladkých dezertů, zvýrazníte přirozeně sladkou chuť jídla, aniž byste museli přidávat cukr. Skořicí můžete posypat i ovesnou kaši nebo ranní kávu.

Možná ale nevíte, že i slaným receptům dovede dodat nový rozměr. Přispěje svou hřejivou chutí, takže ji zkuste kombinovat s kořením, jako je hřebíček, kardamon a muškátový oříšek. Skořice se také dobře kombinuje s různými ingrediencemi, jako jsou jablka, meruňky, borůvky, hrušky, banány, mandle a kuřecí maso.

I když to zní skvěle, příliš mnoho dobrého, a to i v případě skořice, může škodit. Skořice by mohla být ve vysokém množství potenciálně toxická, například pokud byste si vzali až tři čajové lžičky denně. Je důležité si uvědomit, že ačkoli skořice nabízí potenciální zdravotní přínosy, konzumace nadměrného množství může mít také nepříznivé účinky, zejména pokud užíváte určité léky nebo máte některé typické zdravotní potíže jako třeba problémy s játry. Nadměrné množství skořice může mít za následek poškození jater, vředy v ústech a nízkou hladinu cukru v krvi.

Skořice není žádný zázrak

Ačkoli se současný výzkum shoduje, že skořice může mít jisté zdravotní přínosy, rozhodně nejde o nějaký zázračný lék. Přesto může mít přidání trochy skořice do vašeho života stále mnoho pozitivních přínosů. I kdyby nic jiného, může vám zpříjemnit podzimní plískanice a navodit příjemnou atmosféru pohody a klidu.

ZDROJ: https://living.iprima.cz/zahrada/uzitkova-zahrada/skorice-vanocni-koreni-uzivat-lek-recepty-zdravi-skorice-cinska-cejlonska
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Pixabay: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/anyz-aroma-aromaticky-chut-301669/

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button