Dům a zahradaRady a tipy

Připravte svou imunitu na zimu. Na doplňky stravy zapomeňte, jde to i přirozeně

Podzim a zima se kvapem blíží a pro naše zdraví lze toto období považovat za nejrizikovější. Imunitní systém dostává skutečně zabrat, jelikož nízké teploty samozřejmě nahrávají vzniku nachlazení nebo i vážnějších chorob. Je tedy nutné imunitu podpořit, a jde to hned několika způsoby.

Hýbejte se. A ideálně venku

Proč vás v zimě častěji zaskočí rýma? Důvodem je snížená odolnost nosní sliznice vůči virům a bakteriím. Pobyt venku v přírodě podporuje prokrvení sliznic i dýchacích cest, čímž se zvyšuje jejich odolnost. I když byste si tedy možná mysleli, že pro své zdraví uděláte více, když budete pěkně doma v teple, opak je pravdou. Samozřejmostí by pak měl být častý pohyb, který výrazně zvyšuje počet i aktivitu buněk zodpovědných za dobrou imunitu. Ať už raději běháte, nebo se procházíte přírodou, rozhodně se své oblíbené venkovní aktivity nevzdávejte ani s klesajícími teplotami. Stačí se teple obléci a nemoci se vám pak budou vyhýbat samy.

Trocha zimy neuškodí

Pokud chcete svou imunitu skutečně podpořit, je dobrou cestou pravidelné otužování. To však má své pevné zásady. Pro začátek může stačit střídání teplé a studené sprchy, která zlepšuje krevní oběh, a připravuje tělo na změny teplot při přechodu z vytopených místností do vnějšího prostředí. Pokud máte možnost zajít občas do sauny, není rozhodně důvod, proč to neudělat. Je to výborný relax, který navíc z vašeho těla pomáhá odstraňovat toxiny a posiluje váš imunitní systém.

Nezapomínejte také ve svých domácnostech pravidelně větrat a zbytečně nepřetápět. Ideální teplota v bytě se má pohybovat kolem 20 stupňů. Na spaní dokonce ještě o pár stupňů méně. Samozřejmě nemá cenu topit pánu bohu do oken, jak se říká, ale krátké a intenzivní větrání je nutnost.

Rybí tuk

Možná vás toto slovní spojení na moment vrátí do dětských let, kdy vám maminka na lžičce nutila tuto odpornou tekutinu s tím, že je to dobré pro vaše zdraví. Měla rozhodně pravdu. Rybí tuk pomáhá i dnes. Má velkou škálu benefitů pro celý lidský organismus, včetně imunity. Obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny, které si naše tělo neumí samo vytvořit, a pozitivně působí zejména na činnost srdce, mozku a zraku, ale také v boji proti různým zánětům. Určitě tedy stojí za to přemoci se a jednou denně tuto nepříliš chutnou tekutinu spolknout. Vaše zdraví se vám odmění.

Betaglukany a bylinky

Betaglukany jsou ryze přírodní látky, které mají velmi pozitivní vliv na imunitní systém. Jejich největším zdrojem jsou například houby, ječmen, oves nebo kvasnice. Tyto potraviny je tedy vhodné zařadit do podzimní a zimní stravy. Další pomocí mohou být bylinky. Oblíbená je například echinacea, která posiluje imunitu, má výrazný antibakteriální účinek a při nemocech pomáhá rychlejšímu uzdravení. Podobně působí i lichořeřišnice nebo třeba poměrně oblíbený zázvorový čaj.

Vitamíny a minerály

Pestrá strava je zárukou toho, že budete mít všech vitamínů, minerálů a stopových prvků dostatek a žádné doplňky stravy nebudete potřebovat. Neměli byste se vyhýbat ničemu a stravu skutečně mít velmi pestrou. Každý den zkoušejte jiné potraviny, volte jiný druh masa i přílohy, střídejte ovoce a zeleninu, kterou běžně konzumujete. Vaše stravování nebude nudné a vy se nemusíte bát nedostatku živin.

Dobrou imunitu podporuje především sezónní jídelníček. Konzumace čistě sezónních produktů nám bez problémů zabezpečí dostatek vitaminů, minerálů a živin, protože z přírody máme v každém ročním období k dispozici právě to, co nejvíce potřebujeme. Proto není nutné v zimě nakupovat exotické ovoce. Jsou příjemným zpestřením, ale hlavním zdrojem živin by měly být sezónní potraviny. Pozor si dejte na alkohol a cigarety. Snižují zásoby vitaminů A, C, E a B, ale také selenu.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button