Rady a tipyZdraví

Přerušovaný půst může být vaší vstupní bránou k vysněné postavě. Bez jasných pravidel to ale nepůjde

Už jste slyšeli název intermittent fasting? Pokud ne, možná vám trochu více napoví český překlad „přerušovaný půst“. Jedná se o způsob hubnutí, ale ti, kdo této metodě rozumí, tvrdí, že jde spíše o způsob stravování než o dietu. Jeho hlavní myšlenka spočívá v tom, že když necháte tělo dostatečně odpočinout od jídla, sáhne do tukových zásob. Jedná se tedy o jeden z mnoha způsobů, které můžete vyzkoušet, pokud na vás klasické diety příliš nezabírají a vy už nevíte, jak si s kilogramy navíc poradit.

Intermittent fasting má ale přesná pravidla, která je nutné velice pečlivě dodržovat, jinak nemáte šanci na úspěch. Jaká jsou přesně pravidla přerušovaného půstu a pro koho je vhodný?

Přerušovaný půst

Metoda přerušovaného půstu je založena na jednoduchém faktu: Ve chvíli, kdy něco sníme, do krve se začne vyplavovat inzulín, díky kterému tělo spaluje cukry přijaté z potravy. V rámci této doby má tělo dost energie a nemá žádný důvod sahat do tukových energetických zásob. Přerušovaný půst ale má zaručit, že mezi jídly budou dostatečně dlouhé pauzy na to, aby tělo bylo nuceno sáhnout do zásob a začít spalovat.

Metoda přerušovaného půstu je založena na střídání časových úseků, kdy jíte, a doby, kdy se postíte. Většinou je doporučován režim 16/8 pro muže a 14/10 pro ženy. Hned si vysvětlíme, co tato čísla znamenají. První číslo je počet hodin, během kterých se postíte, a druhé číslo značí počet hodin, kdy je dovoleno jíst. Pokud jste tedy žena, znamená to, že 14 hodin denně byste měla strávit bez jídla a 10 hodin s jídlem.

14 hodin zní docela děsivě že? Ale nebojte, ve výsledku to vlastně není zas tak hrozné, jelikož se do tohoto času samozřejmě zařazuje i spánek – a to máte v ideálním případě hned osm hodin vyřešených. Pokud si třeba poslední jídlo dáte v šest večer, ráno si klidně můžete dopřát snídani už v osm.

Možná to ani netušíte, ale třeba tento model do jisté míry praktikujete i zcela přirozeně. Pokud třeba večeříte v sedm hodin večer a ráno zase v sedm hodin snídáte, máte přerušovaný půst 12/12, který je pro tělo asi tím skoro nejpřirozenějším. Bohužel ale tolik nepodporuje redukci tuků a slouží spíše k udržování váhy. Pokud chcete tento model vyzkoušet, doporučuje se začít modelem 12/12 a zvyknout si na pravidelnost. Poté si postupně přidávejte jednou až dvakrát týdně 14 hodin bez jídla.

Strava

Co byste měli jíst? To je další důležitá otázka, která jistě každého hned napadne. I v tomto případě by skladba vašeho jídelníčku měla vycházet z principů zdravého stravování, tedy zelenina, bílkoviny, kvalitní tuky i sacharidy a vláknina. Metoda přerušovaného půstu ale nestanovuje konkrétní jídelníčky, a i proto se o ní většinou nemluví jako o dietě. Můžete jíst třeba pouze dvakrát, ale je důležité vždy dodržet svůj denní kalorický příjem, aby se tělo nedostalo do fáze hladovění. Pokud si nejste jisti, kolik kalorií denně bystě měli přijímat, je vhodné se nejprve poradit s výživovým poradcem, který vám v této věci udělá jasno.

Díky přerušovanému půstu můžete zhubnout tuk, a to i přesto, že nijak zásadně nezměníte jídelníček. Tato metoda ale také dokáže rozběhnout zpomalený metabolismus, což často bývá největší problém toho, proč se vám stále nedaří hubnout. Tělo se prý také dokáže lépe zbavovat škodlivých látek a lépe zpracovává přijaté živiny.

Přerušovaný půst určitě nezkoušejte u dětí, v těhotenství nebo během kojení. Nebude vhodný ani pro osoby, které si prošly poruchou příjmu potravy. Pokud si nevíte rady jak začít, je vždy lepší kontaktovat někoho, kdo vám ze začátku pomůže. Zadarmo to asi nebude, ale jak jednou pochopíte systém, již to zvládnete sami.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button