Rady a tipyZdraví

Pravda o čokoládě. Dopřávejte si ji s čistým svědomím

Ať už se bavíme o několika kostičkách poctivé čokolády, čokoládové zmrzlině, čokoládovém dortu nebo třeba čokoládové pěně, není pochyb, že čokoláda je pro mnoho lidí tím nejlepším dezertem vůbec. Je krémová, sladká a dodá vám spoustu energie. Jenže čokoláda byla roky podrobována kritice a častokrát se o ní tvrdila řada věcí, které nejsou tak úplně pravda. Zjistěte, jak si čokoláda skutečně stojí, a zda si ji můžete čas od času bez výčitek dopřát.

Hořká čokoláda obsahuje méně kalorií než mléčná

Dlouhodobě se říká, že když už by se měla nějaká čokoláda jíst, pak jenom ta hořká. To ale neudělá lidem milujícím hebkou mléčnou nebo bílou čokoládu příliš velkou radost. Hořká čokoláda je každopádně lepší ohledně vlivu na srdce a obsahu užitečných minerálů, ale jak je na tom s obsahem kalorií? Je hořká čokoládu skutečně „dietnější“?

Obsah kalorií je v jakémkoliv typu čokolády plus minus stejný. Na obsahu kakaa tolik nezáleží. Takže ať už milujete jakoukoliv čokoládu, je vlastně jedno, jestli si dopřejete čtvereček mléčné nebo hořké, obojí vám dodá přibližně stejné množství kalorií, které byste měli v ideálním případě spálit, aby se neuložily ve formě tukových zásob.

Po čokoládě se tloustne

Pokud bychom chtěli opravdu slovíčkařit, pak se tloustne po každém jídle. Jídlo obsahuje kalorie, které se mohou uložit a způsobit, že nějaké to kilo přibereme. Čokoláda není v ničem výjimečná, obsahuje relativně hodně kalorií i v malém množství, ale při správném životním stylu a vyvážené zdravé stravě, to není problém. Rozhodně se nemůže stát, že kvůli několika kouskům čokolády přiberete několik kilo. Stále ale platí, že čokoládu je třeba konzumovat v rozumném množství a do toho se adekvátně hýbat a jíst vyváženou stravu s vysokým obsahem vlákniny a vitamínů. Pak se přibírání bát nemusíte.

Čokoláda způsobuje akné

Tohle je snad nejpopulárnější téma k diskuzi ohledně čokolády. Mnozí tvrdí, že je to úplná hloupost, jiní přísahají, že po vysazení čokolády se jim pleť výrazně zlepšila.

Akné je ve skutečnosti způsobena celou řadou faktorů. Je to věk, hormonální rovnováha, genetika, stres i strava. To, co jíme, rozhodně může mít přímý vliv na stav naší pleti. Nejde však jen o čokoládu. Na vině jsou většinou chemicky ošetřené potraviny, konzervanty, hotová jídla a nadbytek cukru a soli. Sama čokoláda přímo neškodí, pokud samozřejmě nejste alergičtí na některou její složku. Často může jít o mléko nebo ořechy. Pokud ale máte pocit, že se vám po čokoládě pleť zhoršuje, raději ji nahraďte jinou pochoutkou.

Diabetici čokoládu nesmí

Není důvod, proč by si i diabetici nemohli čas od času dopřát malé množství čokolády. Je to jako s jakýmkoliv jiným jídlem, které obsahuje sacharidy. Je důležité nesníst jí moc, ale pokud jsou vaše krevní výsledky v normě a nepociťujete žádné akutní potíže, nemusíte se čokoládě zcela vyhýbat.

Čokoláda způsobuje migrénu

Podle některých výzkumů existuje řada potravin a nápojů, které mohou spouštět migrénu. Mez ně patří alkohol, kofein, sýr i čokoláda. Tento výzkum ale není zcela prokazatelný. Je pravděpodobnější, že tyto faktory mohou migrénu zhoršovat, ale rozhodně ji nezpůsobí.

Pokud je toto tedy váš problém a časté bolesti hlavy se u vás vyskytují běžně, je dobré zaměřit se na to, při jakých příležitostech se u vás migréna objevuje. Je to ráno, v poledne či večer? Je to po jídle či před? Hraje roli stres nebo únava? Zaměřte se na všechny okolnosti, které bolesti hlavy předchází, a snažte se mezi nimi odhalit ten, který může být na vině. Málokdy jde o jídlo. Většinou jde o psychické faktory. Tyto se snažte eliminovat a váš stav se zlepší.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button