Dům a zahradaZdraví

Chcete posílit imunitu? Které doplňky stravy skutečně fungují a kdy je brát?

Zima je sice už skoro pryč a letos se ani příliš neprojevila. Přesto to ale neznamená, že vaše imunita nedostala zabrat. Právě teplejší počasí podporovalo rozmnožování virů a brzký příchod jara navíc nemusí každému organismu úplně sednout. Snadno se může dostavit tzv. jarní únava, která je právě důsledkem oslabeného imunitního systému. Jak jej co nejrychleji opět dostat do formy?

Základem silné imunity je zdravý životní styl, otužování i správná skladba stravy. To asi všichni víme a dost možná se to snažíme i praktikovat. Ale to vše je běh na delší trať, který vyžaduje trvalé úsilí. Co ale funguje rychle a hlavně spolehlivě?

Osvědčuje se hned řada možností. Pomůže například silný čaj z čerstvého zázvoru, doplnit zásobu imunoglukanů, dopřát si například echinaceové kapky, D a C vitamin a jiné podobné doplňky stravy. Ne každý ale rozumí tomu, co tyto doplňky stravy dokážou a jak přesně fungují. Pojďme se na to podívat blíže.

Betaglukany

Skvělou skupinou přípravků posilujících imunitu jsou takové, které obsahují tzv. betaglukany. Jsou to aktivní polysacharidy získané z buněčné stěny různých hub (typickým příkladem je například hlíva ústřičná) a rostlin, které podporují obrannou reakci organismu. Účinnost těchto látek byla vědecky potvrzena při léčbě infekčních chorob, a dokonce i k léčbě rakoviny.

Zde to ale nekončí, tyto látky se využívají i ke snižování hladiny cholesterolu a ke snižování dopadů účinku stresu. Pokud byste měli zájem vyzkoušet účinek betaglukanů na sobě, v lékárně hledejte přípravky, které mají glukan přímo v názvu, například Betaglukan či Imunoglukan, nebo obsahují hlívu ústřičnou. Jestliže neřešíte zrovna akutní situaci a chcete glukany zařadit do jídelníčku, můžete je doplnit i přirozeně s pomocí celozrnné mouky, ovesných vloček, ječných krup nebo droždí.

Echinacea

Echinacea neboli třapatka nachová se často užívá preventivně, jelikož podporuje správnou funkci dýchacích a močových cest a pozitivně ovlivňuje celý imunitní systém. Řada lidí ji zná a používá ji. Výsledky se ale dostaví až po několika týdnech užívání. Aktuálně už vám tedy nepomůže, ale dokáže vás připravit na následující zimní a podzimní období jako máloco jiného. V případě, že na vás už něco leze nebo chcete rychle posílit imunitu, měla by se echinacea užívat ve vyšších dávkách a v krátkých časových intervalech.

Bylinky a léčivky

Oblíbeným pomocníkem při oslabené imunitě je rakytník, který je silným antioxidantem, protože obsahuje vysoké množství vitamínu C, A a E, dále také D, K, vitamíny skupiny B, kyselinu listovou a další zdraví prospěšné látky. K posílení imunity pomůže i méně známá kustovnice čínská. Konzumuje se většinou ve formě sušených plodů, které obsahují obrovské množství beta-karotenu, také vitamínů C a E i vitamínů skupiny B. Pokud nechcete konzumovat přímo celé plody, je možné uvařit si z ní i chutný čaj, který zahřeje i posílí. Za elixír života bývá považován i dobře známý ženšen, jelikož dokáže nastartovat obranné funkce organismu. Tyto doplňky stravy snadno seženete v lékárně nebo specializovaných obchodech se zdravou stravou.

Prospěšné bakterie

Další dlouhodobou možností jsou přípravky spadající do skupiny bakteriálních lyzátů, což jsou v podstatě směsi různých bakterií. Ty tělo může přijímat po malých dávkách, imunitní systém na ně postupně reaguje, jako by ho ohrožovala infekce, vytváří si účinné protilátky a zvyšuje obranyschopnost. Jakmile pak zaútočí skutečná infekce, tělo už nebude zaskočeno a dokáže plně reagovat tak, aby se nemoc vůbec nerozvinula. Do skupiny bakteriálních lyzátů patří přípravky jako je Wobenzym či Preventan. O jejich nasazení je na místě uvažovat, pokud jste prodělali minimálně dvě respirační infekce v průběhu tří měsíců.

Doplňte vitamíny a minerály

Chcete-li svou imunitu ještě podpořit, můžete tělu doplnit všechny vitaminy a minerály, které potřebuje. Současná skladba naší stravy totiž všechny nutné látky neobsahuje. Nejdůležitější pro správné fungováni imunity je osvědčený vitamin C, který ideálně funguje v kombinaci se selenem a zinkem. Obzvláště v zimě většina z nás trpí také nedostatkem vitaminu D, proto je vhodné ho během zimní sezóny konzumovat v podobě doplňků stravy.

Pro- a pre- biotika

Ač obě slova zní podobně, je mezi němi poměrně velký rozdíl. Probiotika jsou zdraví prospěšné živé bakterie, které žijí v našem střevním traktu a pomáhají rozkládat a trávit potravu. Mají také vliv na produkci a regulaci hormonů, jako jsou inzulín a leptin. Prebiotika na druhé straně jsou potravou pro živé bakterie. Jde o druh vlákniny, která je pro lidi nestravitelná. Jde tedy do střev, kde si na ní pochutnají právě prospěšné bakterie. Je dobré obojí doplňovat, aby vaše zažívání fungovalo ideálně.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button