Rady a tipyRecepty

Po šesté hodině už nic nejíst: Tato poučka už dávno neplatí. Řiďte se vlastním režimem

Hubnutí zaměstnává mnoho lidí. Snad je málokdo by mohl říci, že je zcela spokojen se svou postavou. A když už někdo neřeší zrovna shazování kilogramů, tak by rád tělo alespoň zpevnil nebo nějak vylepšil.

Proto je také velice populární zabývat se trendem hubnutí a vytvářet stále nové diety a další postupy, které vám „zaručeně“ pomohou zhubnout. Ale jsou tyto rady k něčemu? Nebo je to častěji jen snůška nesmyslů, které nejsou ani efektivní, ani prospěšné? Co je například pravdy na tom, že by se nemělo jíst po šesté hodině večerní? Skutečně vám tento návyk, který pro mnohé může být obtížné dodržet, pomůže k vysněné postavě?

Tělo nepočítá hodiny

To, jak organismus zpracuje přijatou energii, však nezáleží na tom, kolik je hodin, ale jakou aktivitu budete ještě vykonávat. Tělo se daleko méně řídí podle hodin jako spíše podle toho, co má zrovna za úkol a jaké jsou na něj kladeny požadavky.

Rozdíl tedy bude, pokud skutečně chodíte spát brzy večer, nebo uléháte až později a raději si ráno přispíte. Každý člověk funguje jinak – někdo je tzv. sova, která ráda pracuje v noci a chodí spát klidně i po půlnoci, jiný je zase ranní ptáče, které uléhá třeba okolo deváté a ráno s prvními paprsky slunce už je na nohou.

Vaše trávení totiž nepřestává pracovat s určitou hodinou a pokud pouze nesedíte u televize nebo u počítače, přijatou energii s přehledem spotřebujete. Na druhou stranu je pravda, že pro řadu lidí veškerá aktivita končí přibližně onou šestou hodinou večerní. Přijdou domů z práce, drobně možná poklidí nebo se postarají o děti, ale zbytek večera už tráví jen u televize či počítače. V takovém případě se vyplatí příjem energie po šesté skutečně výrazně omezit, ale netrápit se za každou cenu hladem. Dopřát si můžete lehce stravitelné bílkoviny, vlákninu a zeleninu.

Důležité je spíše to, aby večeře nebyla největším jídlem dne. Daleko více než večer byste měli jíst ráno a případně i na oběd. Večeře by měla být lehká a sestávat ze zdravých ingrediencí, s minimem sacharidů. Budete-li se večer přejídat, může to vést k řadě zdravotních problémů jako je nežádoucí růst hmotnosti, zvýšené riziko metabolických onemocnění nebo potíže s trávením.

Honí vás večer mlsná?

Není potřeba naprosto ortodoxně odmítat večer veškeré zdroje cukru, včetně ovoce. Jeden kus ovoce nebo hrst bobulí nejsou nijak významným zdrojem energie a strávíte je zhruba za dvě hodiny. Pokud naopak cukr nahradíte spíše tučnými potravinami, také si nijak nepomůžete. Taková pořádně mastná klobása vám bude ještě dlouho ležet v žaludku a nevyužitá energie se snadno uloží.

Existují dokonce situace, kdy může být sladká večeře vyloženě žádoucí. Je tomu tak třeba u profesionálních sportovců, kteří podstupují náročné tréninky a potřebují co nejefektivněji doplnit zásoby svalového glykogenu. Ale to je skutečně případ těch, kteří sportují každý den a skutečně na vysoké úrovni.

Co tedy večer jíst?

Jak již bylo řečeno, večeře by měla být spíše lehčí a méně kaloricky náročná než zbývající dvě hlavní jídla za den. Ideální může být celozrnné pečivo obložené libovou uzeninou nebo čerstvým sýrem a listy salátu, libové maso s celozrnnou přílohou a zeleninovou oblohou nebo třeba rybí maso s bramborem a miska zeleninového salátu.

Ve výsledku tedy není klíčové, v kolik hodin si večeři dopřejete. Většinou by mělo být ideální dát si ji asi tři hodiny předtím, než půjdete spát. Pokud vás ještě těsně před spaním honí mlsná, odolejte čokoládě a dalším cukrovinkám a dejte si třeba kousek zeleniny nebo lžičku jogurtu či tvarohu. Hladoví byste chodit spát neměli, tělo by si mohlo začít dělat zbytečné zásoby.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button