Dům a zahradaRady a tipyZdraví

Levný zdroj vitamínů, který si vypěstujete i u vás doma. Zkuste nakličování

Naklíčená semínka mohou být skvělým a zdravým doplňkem vašeho jídelníčku. V posledních letech se jejich nabídka natolik rozšířila, že je můžete snadno koupit i v supermarketu. Jenže tam platíte spoustu peněz za to, že se jedná o „módní“ potravinu, navíc balenou v plastech. Přitom klíčení semínek v domácím prostředí je docela jednoduché. Můžete si vystačit i bez speciálních misek, jde to snadno a s dobrými výsledky.

Proč se ale do nakličování vůbec pustit a semínka konzumovat? Zejména v zimě je spousta zeleniny, kterou koupíme, pěstovaná pod umělým světlem a cestuje na náš talíř přes půl Evropy. Je jasné, že takové suroviny nejsou zrovna nabity vitamíny a minerály. Kde je tedy získat?

Odpověď se skrývá právě v nakličování. Tuto metodu znali už staří Číňané. Je totiž dobře známé, že nakličování zvyšuje v semínkách podíl vitaminů a neutralizuje kyselinu fytovou, která zhoršuje vstřebávání minerálních látek. Dokáže také přeměňovat složité sacharidy na jednodušší cukry, čímž usnadňuje jejich trávení, a bílkoviny štěpí na jednotlivé aminokyseliny. Klíčky nám tedy mohou pomoci získat nejen dostatek vitamínů, ale také usnadnit trávení a cítit se celkově lépe.

Co je možné nakličovat?

Jde to prakticky s každým zrnkem či semínkem – skvělé jsou luštěniny, obiloviny i olejnatá zrníčka. Pokud s nakličováním začínáte, můžete sáhnout například po fazolkách mungo, které klíčí velmi rychle a klíčky ke konzumaci můžete mít už za pouhých 48 hodin.

Perfektně funguje třeba také klasická hnědá čočka. Složitější je naopak klíčení velkých luštěnin, jako je cizrna, sója či hrách, které jsou obtížněji stravitelné. U zrn můžete zkusit oves, ječmen, špaldu nebo také pohanku. Ze semínek pak dobře klíčí ta slunečnicová, sezamová či hořčičná.

Jak na to?

Není čas ztrácet čas, a proto se můžete rovnou pustit do akce. Začít můžete například s fazolkami mungo. Kupte si je nejlépe v bio kvalitě a dále si nachystejte zavařovací sklenici a cedník. Do sklenice nasypte fazolky asi do třetiny nebo čtvrtiny objemu sklenice. Poté dolijte vodu až po okraj.

Sklenici postavte při pokojové teplotě někam, kde ji máte na očích a nechte fazolky nabobtnat alespoň 6 hodin, ideálně přes noc. Ráno na sklenici přiložte cedník a vylejte veškerou vodu. Přibližně do poloviny ji dopusťte čistou vodu, zatřeste s ní a přes cedník ji znovu vylejte.

Poté už jen semínka 2-3x denně proplachujte. Jakmile uvidíte první malé klíčky, což bude tak do dvou dnů, sklenici dejte do lednice, kde bude klíčení pokračovat, ale pomaleji. V lednici takt vydrží 4 – 5 dní. A máte hotovo – není to vůbec složité, že?

Pro fajnšmekry

S pomůckami na klíčení se roztrhl pytel a nabízí se jich celá spousta. Pokud vás klíčení začne bavit, klidně si je pořiďte, ale rozhodně to není nezbytné vybavení.

Pořídit se dají například speciální skleničky se šroubovacím víčkem, opatřeným síťkou z nerezové oceli. Pomůžou vám klíčit zejména malá semínka a tato investice se většinou vyplatí.

Dále si můžete koupit patrové sady samostatných nakličovacích misek se spodní nádobou na zachytávání přebytečné vody. Voda protéká z horní misky do té nejspodnější a na těchto miskách je možné klíčit současně více druhů semen. Dejte si ale pozor, že některé druhy semen zde mohou být náchylnější k plesnivění.

Kde koupit semínka ke klíčení

Běžná semínka typu pšenice, oves, pohanka, mungo nebo slunečnice se dají koupit obvykle v obchodech se zdravou výživou. Vyplatí se vybírat suroviny v bio kvalitě, které mají obvykle vyšší klíčivost. Vyhýbejte se semenům určeným pro výsadbu, protože ta bývají často chemicky ošetřena.

Jak klíčky využít

Hotové klíčky se skvěle hodí ke zpestření skoro každého pokrmu. Výborně chutnají například v salátech. Klíčky se také dají využívat jako obloha ke každému jídlu. Větší zrna jako je hrách či cizrna je lepší před konzumací ještě krátce tepelně opracovat, například kratším opražením na pánvi. Tepelnou úpravou samozřejmě zničíte i část látek citlivých na teplo, ale stále si jich dost zachováte, takže se toho není třeba bát.

Jak na skladování

Jakmile jste spokojeni s délkou klíčků, propláchněte je a uložte v uzavřené misce do ledničky. Vydrží zde až několik dní. Syrové klíčky se dají konzumovat syrové první 3-4 dny, pak už je lepší je zpracovávat tepelně. Můžete zkoušet různé recepty, na internetu jich najdete spoustu. Získáte tak kvalitní přísun vitamínů za minimum peněz i úsilí. Je to daleko lepší než se přes zimu dopovat doplňky stravy.

Zdroj: https://wholefully.com/sprouting-101/

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button