Spolupráce

Trápí vás vysoký cholesterol? 7 jednoduchých způsobů, jak hladinu normalizovat i bez léků

Cholesterol sice není v dnešní „covidové“ době trendy jako v minulosti, ale stále jde o obávaného strašáka, který již dávno neloví jen mezi staršími lidmi Stále více na pozoru by se měla mít mladší generace, jejíž nezdravý životní styl reflektuje právě vysoká hladina této steroidní látky. Jak se potenciálním problémem vypořádat bez nutnosti návštěvy lékařské ordinace? A je to vůbec možné? Uspokojivé odpovědi najdete v následujících řádcích.

Proč je cholesterol tak nebezpečný?

Abychom to uvedli na pravou míru – lidský organismus cholesterol potřebuje ke správnému fungování. Je důležitý pro produkci hormonů, regeneraci, syntézu vitamínu D, tvorbu buněčných membrán a mnoho dalších procesů. Problematický je stav, kdy se ho v krvi nahromadí nadměrné množství – pak hrozí kornatění tepen (tzv. ateroskleróza), které může vést k srdečnímu infarktu nebo cévní mozkové příhodě. Mezi další projevy patří poruchy erekce či špatné prokrvení dolních končetin.

Cholesterol je zrádný v tom, že se o jeho zvýšené hladině nemusíme celé roky dozvědět. Příznaky se objevují až po velmi dlouhé době, proto nás obvykle na potenciál problém upozorní až rozvoj jiného onemocnění (např. cukrovky II. typu nebo vysokého tlaku).

Jaká hladina cholesterolu je v normě?

Za ideální stav se považuje hladina pod 5,2 mmol/l. O zvýšené hladině se hovoří při hodnotách nad 6,2 mmol/l. Nutno podotknout, že se odborný pohled na hodnoty cholesterolu v průběhu let změnil. V minulosti byly za normální vyšší čísla. 

Ovšem, co se týče léků, jejich užívání je diskutabilní. Statiny odhadem užívá více než milion Čechů a o jejich (ne)prospěšnosti se v posledních letech přou i odborníci. Stejně jako ostatní medikamenty totiž mají vedlejší účinky, jež mohou zastínit benefity. Především organismus ochuzují o koenzym Q10, což vede k nadměrné únavě a svalové slabosti.

Statiny samozřejmě nejsou rizikové či nebezpečné pro všechny pacienty, přesto je mnohem šetrnější upravit životní styl. Hladinu cholesterolu je možné velmi snadno upravit pomocí speciální, tzv. cholesterolové diety.

Co si tedy počít, když zjistíte, že hladina vašeho cholesterolu není zcela v pořádku? Nepanikařte, ale pro jistotu si sjednejte životní pojištění online… Ale teď vážně – situaci byste měli probrat se svým lékařem, který vám doporučí úpravu životosprávy. Navíc, životní pojištění vám dodá pocit jistoty nejen v případě vysokého cholesterolu, ale také v případě existence rizika různých  onemocnění. Nikdy totiž nevíte, co se může přihodit – proto je lepší nenechávat to na náhodu.

Jak tedy cholesterol bezpečně snížit?

  1. Konzumujte zdravé tuky. Kromě kvalitních živočišných zdrojů jsou to především rostlinné tuky – za studena lisované oleje. Velmi pozitivní vliv na oxidaci LDL má zejména olivový olej. Vhodné naopak nejsou margaríny a oleje s vysokým obsahem omega-6 mastných kyselin (např. slunečnicový a řepkový olej).                                                                                                                                                    
  2. Nedílnou součástí vašeho každodenního jídelníčku by se měly stát ořechy a luštěniny. Zdraví prospívají komplexně, nejen pozitivním vlivem na množství cholesterolu.       
  3. Stopku naopak dejte nízkotučným produktům. Paradoxně obsahují ochucovadla a umělé přísady, které jsou příčinou zvyšování hladiny cholesterolu.
  4. Málokdo tuší, že s vysokou hladinou špatného LDL cholesterolu úzce souvisí vysoká hladina cukru. Princip je prostý – postupným zvyšováním hladiny inzulinu se v těle zadržuje voda a zužují cévy.                                            
  5. Cévám rozhodně neprospívají smažené potraviny. Preferujte proto jiné techniky tepelné úpravy a zeleninu konzumujte syrovou.        
  6. Pokud vám chutnají ryby a mořské plody, nebojte se je obědvat i několikrát za týden. Organismus vám za průběžné doplňování omega-3 mastných kyselin poděkuje. Anebo dáte přednost doplňkům stravy s obsahem rybího oleje? 
  7. A ještě něco. Proti zvýšené hladině cholesterolu zaručeně funguje pohyb. Naordinujte si dostatek fyzické aktivity – ta nejenže sráží množství trygliceridů (podílejí se na hladině celkového cholesterolu) až o 40 %, zároveň zvyšují „zdravý“ cholesterol.                                                                            


Zdroj obrázku: Dean Drobot / Shutterstock.com

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button