Rady a tipyZdraví

Spánek na pracovišti prospívá zaměstnancům i zaměstnavatelům. Proč si jej tedy nedopřát?

Také se vám stává, že na vás vprostřed pracovního dne dopadne smrtelná únava a vy stěží dokážete udržet otevřené oči, natož odvádět nějakou kvalitní práci? Rozhodně nejste sami. Tímto problémem trpí většina lidí, kteří mají sedavé zaměstnání. Spousta z nás během dne pociťuje nesmírnou únavu a taky ztrátu koncentrace, takže by nám přišla vhod aspoň půlhodinová přestávka v podobě krátkého zdřímnutí. Bohužel, ve většině kanceláří to jde těžko zařídit, ale ve skutečnosti by o tom naši zaměstnavatelé měli přemýšlet. Podle řady výzkumů by na tom totiž zaměstnavatelé dokonce mohli docela hodně ušetřit.

To je určitě dobrá zpráva pro každého, kdo si rád během dne krátkého šlofíka dopřeje. Je to totiž zdravé pro vaše srdce i mozek a chrání vás to před řadou nepříjemných potíží. Studie, kterou prováděli odborníci v Lausanne ve Švýcarsku, zjistila, že u lidí, kteří jednou nebo dvakrát týdně během dne spali, bylo o 48 procent menší riziko kardiovaskulárních onemocnění, zejména infarktu nebo mrtvice. A to rozhodně není jediným benefitem, na který odborníci přišli.

Větší výkonnost

Lausannské studii totiž přitakávají i jiné odborné výzkumy. Například odborníci v NASA zjistili, že krátký spánek během dne pomáhá i pilotům a odborným technikům. Vojenští piloti a astronauti, kteří si během dne zdřímli na 40 minut, zvýšili poté svůj výkon o 34 procent a bdělost dokonce o 100 procent! Pokud si tedy zdřímnete, občerstvíte mysl, a to může mít logicky velmi pozitivní vliv na kvalitu vaší práce a na výkon, který v rámci zaměstnání podáváte.

Snížení přísunu kofeinu

Krátký spánek také umožňuje regulovat denní příjem kávy a jiných kofeinových nápojů, které často nahrazují nedostatek spánku a odpočinku. Nadbytek kofeinu ale zatěžuje srdce a může být nebezpečný i pro činnosti ledvin a dalších tělesných orgánů. Stačilo by přitom jen dvacet minut spánku po poledni a ihned byste byli zase plni energie a síly. Je také dokázáno, že krátký šlofíček pomáhá třídit paměť a často se stane, že si po spánku vzpomenete na nějaké drobnosti, které jste už dávno vypustili z hlavy. Musíme spát, abychom zvládli vstřebávat nové dovednosti a byli kreativní. Být kreativní znamená, že mozek může zpracovávat informace, které jste do něj vložili, a pak díky nim vymýšlet nová neotřelá řešení. Půlhodinové zdřímnutí během dne dodá mozku elán a my budeme jako znovuzrození.

Pro štíhlou linii

A samozřejmě platí i to, že kvalitní spánek nás ochrání před chutěmi na nezdravé potraviny a pomůže nám lépe udržovat ideální hmotnost. Když jsme unavení, je mnohem pravděpodobnější, že toužíme po jídlech s vysokým obsahem sacharidů, hlavně cukrů, a nasycených tuků. Tato jídla vám možná na chvíli uspokojí chuťové pohárky, ale pokud v nich budou jen jednoduché cukry, budete mít rychle hlad. Pokud budou i mastná, uspí vás. Asi je vám tedy jasné, že je daleko lepší dopřát si krátký odpočinek než celý den chodit kolem automatu a bojovat s nutkáním koupit si tu snickersku.

Ve správný čas, na správnou dobu

Jak ale spát tak, aby to mělo smysl a bylo to pro vaše tělo zdravé? V prvé řadě je dobré si spánek dobře naplánovat. Měl by přijít ideálně po obědě, někdy mezi 13 a 15 hodinou. Klíčové je nespat moc dlouho, jinak se rozespíte, budete unavení, a naopak nebudete spát v noci. Maximální doba zdřímnutí by neměla přesáhnout 30 minut, stačí i 20 minut. Na klidný odpočinek samozřejmě potřebujete chladné a tiché místo. Některé firmy už tyto odpočinkové místnosti nabízí, ale zdaleka to není standard. Možná se toho ale časem dočkáme.  Je to totiž zdravé a pro zaměstnavatele také výhodné.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button