Rady a tipyZdraví

Odpočívejte podle spánkových cyklů. Budete svěžejší i s kratší dobou spánku

Spánek je životně důležitý, to je jasná věc. Bohužel, i když se někdy snažíme, ne vždy se nám podaří dodržovat pravitelný spánkový režim a spát tak, jak to naše tělo potřebuje. Nedostatek spánku může být pro lidský organismus kritický, takže je důležité myslet na to, jak se co nejkvalitněji vyspat. Možná si to ani neuvědomujete, ale množství spánku může ovlivnit spoustu věcí včetně vaší váhy, metabolismu, funkce mozku, a dokonce i nálady. Jak ale zjistit, jak dlouho potřebujete spát?

Vždy osm hodin?

Obvykle se říká, že bychom měli spát aspoň 8 hodin. Ovšem ve skutečnosti nemusíme chodit do postele přesně v deset večer, abychom se probudili v šest hodin ráno. Podle odborníků závisí dobrý spánek a dobrý pocit z něj na přirozeném rytmu našeho těla. Není tedy zase tak moc důležité, jak přesně dlouho spíme, ale především to, zda naše tělo vystřídá během odpočinku různé spánkové cykly.

Je totiž dokázáno, že když se probudíme v nevhodné části spánkového cyklu, budeme se pak ráno cítit unavenější, a to i tehdy, když budeme spát třeba oněch doporučovaných osm hodin. Pokud se ale probudíme ve vhodný čas, i krátký spánek nás neuvěřitelně občerství. Právě se spánkovými cykly pracuje takzvaná spánková kalkulačka, která vypočítá, kdy bychom měli jít spát na základě toho, kdy vstáváme.

Fáze spánku

Podle odborníků máme 5 fází spánku. Jeden spánkový cyklus trvá přibližně 90 minut a během něho se těchto pět fází prostřídá. Jde konkrétně o čtyři stádia spánku NREM a jednu fázi REM. Pohybujeme se od lehkého spánku ve fázi 1 až po hluboký spánek ve 4. stupni. Nejdůležitějšími fázemi jsou fáze hlubokého spánku, při kterých tělo regeneruje po fyzické stránce, léčí se tedy nemoci, hojí rány, „opravují“ se svaly. Opakem hlubokého spánku je REM spánek, při kterém se naopak doplňují síly psychické. Ukládají a organizují se poznatky z uplynulého dne, právě zde také dochází k snění.

Vypočítejte si ideální dobu spánku

Spánkové kalkulačky vychází z toho, že vám dávají na výběr několik možných dob spánku. Důležité je totiž probudit se po skončení jednoho spánkového cyklu. Pak se budete cítit vcelku svěží. Jak už bylo řečeno, každá spánková fáze trvá průměrně 90 minut. Pokud dokážete dokončit 5 cyklů za noc, získáte 7,5 hodiny za noc. Jak tedy vyplývá, spát přesně 8 hodiny by podle této metody nemělo být zrovna ideální. Doporučené časy jsou buď 7,5 hodin nebo pak po dokončení šestého cyklu, tedy po devíti hodinách spánku. V ideálním případě byste se tedy měli probudit na konci cyklu místo uprostřed – budete pak svěžejší a energičtější. Jak si to tedy spočítat?

Důležité je vědět, v kolik potřebujete vstávat. To je asi jasné dle potřeby vašeho zaměstnání a dalšího životního režimu. Od tohoto čísla si pak snadno vypočítáte časové rozestupy po přibližně 90 minutách. Je však nutné počítat na začátku s tím, že neusnete okamžitě, k výpočtu tedy přidejte asi 15 minut navíc. Časové rozestupy se mohou zdát poměrně dlouhé, ale pokud s tím dopředu počítáte, dá se na to připravit, případně pokud jeden časový interval promeškáte, víte, že si můžete s klidem pustit ještě jeden díl seriálu.

Odborníci samozřejmě doporučují, aby během noci proběhlo alespoň 5 nebo 6 spánkových cyklů. Nelze tedy říci, že pokud budete každý den chodit spát na 4 spánkové cykly, bude vše v pořádku. Krátkodobě se to ale dá zvládnout a budete se cítit rozhodně lépe, než když půjdete spát bez ohledu na spánkové cykly.

Nepodceňujte ani šlofíky během dne. 20 až 30 minut spánku přes den vám dodá spoustu energie. Neměli byste ale nikdy spát déle, než 45 minut. Mohli byste se dostat do fází hlubokého (regeneračního) spánku a pak by vás to spíš ještě více unavilo.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button