Rady a tipyZdraví

Luštěniny skutečně pro každého? Naučte se je jíst, i když vám úplně „nevoní“

Všude se hovoří o tom, jak jsou luštěniny mimořádně zdravé a prospěšné. Jsou zdrojem bílkovin, které ocení zejména ti, kdo nejedí maso nebo jiné živočišné produkty. Cizrna, hrách, čočka nebo fazole – pro některé lahůdka, pro jiné nutné zlo doporučované všemi výživovými poradci. Luštěniny  jsou přitom pro mnohé národy hlavní složkou v jídelníčku. Víte, proč jsou vlastně tak zdravé? A hodí se skutečně pro každého?

Důvodů je spousta

Pokud hledáte důvody proč si luštěniny dopřát, pak jistě nemusíte chodit daleko. Je to samozřejmě hlavně jejich vysoký obsah bílkovin. Ve 100 gramech se totiž nachází 20 až 50 gramů bílkovin. Některé druhy jsou na proteiny dokonce bohatší než hovězí maso. A jak je známo, bílkoviny pomáhají i s hubnutím. Dobře se spalují, a hlavně se díky nim mohou tvořit svaly, které mají při udržování zdravé hmotnosti naprosto klíčovou úlohu.

Jídlo bohaté na luštěniny vám dá záruku toho, že po půl hodině po obědě nebude pošilhávat po tom, co byste kde sezobli. Jsou plné vlákniny a vašemu žaludku dodávají pocit sytosti, i když jich sníte relativně malé množství. V kombinaci s nízkým glykemickým indexem, který luštěniny mají, je to prostě superpotravina, která by měla být součástí každého vyváženého jídelníčku.

Nesmíme ale zapomenout na to, že jsou bohaté na antioxidanty, vitaminy (zejména ty skupiny B) a minerální látky. Největší zastoupení zde má vápník, hořčík, draslík, železo, zinek, fosfor a selen. Máte tedy skutečně řadu velice dobrých důvodů, proč by se luštěniny na vašem talíři měly objevovat klidně denně.

Jenže… co když vám nevoní?

Mohli bychom tu na luštěniny pět ódy, jenže pokud máte ještě pořád zafixovanou jejich chuť v podobě hrachové kaše ze školní jídelny, těžko se necháte přesvědčit. Není ale přeci nutné jíst to, co vám jako dětem vůbec nechutnalo. Luštěnin je velké množství druhů. Mezi luštěniny patří také mungo klíčky nebo cizrna. Čím dál tím častěji také najdete luštěniny i v pokrmech, kde byste je vůbec nečekali, například v těstovinách nebo pomazánce. Stačí si najít to, co vašim chutím bude vyhovovat nejvíce. Nebojte se experimentovat, přidejte do jídla různá koření, a hlavně se nenechte odradit prvotním neúspěchem.

Je potřeba bát se nadýmání?

Mnoho lidí by stále mohlo argumentovat tím, že jim luštěniny prostě nedělají dobře. Luštěniny totiž obsahují i složku, pro kterou je spoustu lidí nemá rádo, a dokonce je odmítá. Jde o látky zvané oligosacharidy. Jejich rozklad probíhá až v tlustém střevě střevními bakteriemi, které produkují odpadní plyny, což způsobuje nepříjemné nadýmání až bolesti střev. Není příliš snadné se jich zbavit, pomoci však může dlouhé máčení a proplachování luštěnin před přípravou. Kromě toho si ale vaše střeva mohou časem zvyknout. Čím častěji je budete jíst, tím lépe si s nimi vaše střeva poradí. Vaše trávení se přizpůsobí a potíže časem ustoupí. Odborníci se shodují v tom, že kdo nemá střevní problémy, může si dát luštěniny klidně každý den. Nejméně by se však na jídelníčku měly objevit alespoň jednou do týdne.

Pro koho se nehodí

Než ale vykročíte do obchodu pro plný košík luštěnin, ještě se na chvíli zastavte. Možná patříte do malé skupiny těch, kteří by se luštěninám i přes jejich nepopiratelné výhody měly vyhnout. Omezit by je měli pacienti se syndromem dráždivého tračníku, syndromem propustnosti střev, Crohnovou chorobou či s poruchami štítné žlázy. Ve všech zmíněných případech totiž mají jedinci oslabenou funkci střev, což v kombinaci s luštěninami by mohlo znepříjemnit život. Jednoduše respektujte potřeby svého těla a nenuťte se násilím do něčeho, co vám skutečně nevyhovuje.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button