Dům a zahradaRady a tipy

Nakupte si do karantény. Potraviny nehromaďte, vsaďte na příjem živin

Řada lidí nyní tráví své dny doma, snaží se minimálně vycházet a dodřžovat všechny požadavky karantény. To je samozřejměm správně a přesně takto by to mělo vypadat, aby se podařilo pandemii konečně dostat pod kontrolu. To ale znamená také to, že se pro tyto lidi výrazně mění způsob stravování. Zatímco běžně jedí děti ve škole, rodiče v práci a někdy si možná celá rodina zajde i na večeři do restaurace, nyní to není možné. Proto je dobré vědět, co nakoupit, abyste i doma měli vyváženou stravu, která je pro podporu imunity zásadní.

Co tedy naskládat do nákupního košíku, abyste v obchodě nenechali půlku výplaty, aby se najedla celá rodina, a hlavně, aby vaše jídlo bylo zdravé, chutné a plné potřebných živin?

Zdroj cenných bílkovin a vlákniny

První jasným tipem by měly být luštěniny. Do této skupiny patří zejména cizrna, hrách, různé druhy čočky a fazolí, sojové boby a vlčí bob. Nejsou sice zrovna tím nejoblíbenějším jídlem, ale jsou skvělým zdrojem vlákniny, komplexních sacharidů a řady minerálních látek. Doplní vám také zásoby bílkovin, a hlavně vás zasytí na dlouhou dobu. Snadno tak můžete nahradit porci masa, které je drahé a také náročné na přípravu. Luštěniny vám navíc vydrží ve spíži uložené klidně i několik měsíců, takže je můžete snadno spotřebovávat postupně a nic nepřijde vniveč. Z luštěnin se dá uvařit řada různých pokrmů – dají se různě ochutit, použít jako příloha i hlavní součást pokrmu, různě zapěkát a podávat v mnoha obměnách. Nuda na talíři tedy nehrozí.

Jako příloha i hlavní jídlo

Vhod přijde i rýže. Ale zapomeňte na tu bílou, která je zbavena všech podstatných živin a slouží akorát tak k zaplácání vašeho žaludku. Kupte si tu přírodní hnědou rýži alias rýži natural, která obsahuje bílkoviny, vitaminy skupiny B a vitamin E, draslík, fosfor, křemík, zinek i vápník. Zase se nemusíte obávat příliš vysoké ceny a potěší i snadná skladovatelnost. Příprava není náročná a lze ji použít v řadě různých pokrmů. Má prospěšné účinky na lidské zdraví, posiluje imunitní systém, pomáhá zbavovat se toxinů a zpomaluje i stárnutí. Hodí se jako příloha skoro k jakémukoliv typu masa a dobře se kombinuje i se zeleninou nebo právě výše zmíněnými luštěninami.

Snídaně jak má být

Pokud ještě nesnídáte vločky, měli byste začít. Jen málokteré jiné jídlo vám po ránu dodá tolik energie a živin – a přitom je tak levné a snadno upravitelné. Když zůstanete doma, na pečivo k snídani můžete zapomenout. Ale je to pro vás konečně možnost začít jíst něco zdravějšího, například ovesné vločky, které mají vysoký obsah bílkovin, vitaminů, vlákniny a minerálních látek. Říká se o nich také to, že snižují krevní tlak a příznivě působí na nervovou soustavu. Nenakupujte jich ale příliš mnoho do zásoby, mohou rychle žluknout, nicméně měsíc rozhodně vydrží. Můžete je také využít při pečení nebo jako alternativu k zahušťování polévek či omáček.

A co čerstvé potraviny?

Ve vašem jídelníčku nesmí chybět ani čerstvé potraviny – a mezi nimi hraje klíčovou úlohu zejména ovoce a zelenina. Pokud jde o trvanlivost, nejdéle vydrží dobře uložená kořenová zelenina, dýně, červená řepa, ale třeba i květák. Doplnit byste rozhodně měli i zásoby cibule a česneku. Oboje funguje skvěle proti infekcím, cibule je navíc bohatá na vitaminy a minerály. Co se týče ovoce, volíme jablka, hrušky nebo citrusy. Ty skladujte spíše v chladnější místnosti a chraňte je před vlhkostí. V karanténě je nezbytné nezapomínat na denní doplňování vitamínů. I s ovocem a zeleninou se dá pracovat kreativně a využívat je tak, aby se nic nezkazilo a zárovreň jste nepřicházeli o cenný zdroj živin.

Balené výrobky

Co se týče dalších čerstvých potravin, jistě vás napadá maso. To není dobré z jídelníčku zcela vyřazovat, ale nemusíte jej mít každý den. Pokud chcete koupit větší zásobu, nezapomeňte ji zamrazit a využívat postupně dle potřeby. A co vejce, šunka neb sýry? I když je to velmi neekologické a možná i neekonomické, v době krize je lepší zaměřit se na balené potraviny, které zatavené vydrží klidně i dva týdny. To platí jak pro sýry, tak pro masné výrobky. Ohledně mléčných výrobků bývá doba spotřeby kratší, ale týden vám rozhodně vydrží jogurt, mléko i tvaroh. Namísto pečiva raději kupte mouku a droždí a upečte si vlasní – bude nádherně čerstvé, chutné a třeba se naučíte i něco nového.

Znovu je na místě připomenout, že není nutné plnit košík až po okraj. Minimalizovat nákupy se vyplatí, ale myslete rozumně – i konzervy a těstoviny se brzy přejí – a co pak budete se zásobami dělat?

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button