Rady a tipyZdraví

I na jaře a v létě potřebujete silnou imunitu. Jak ji podpořit?

I když je zima již za námi, neznamená to, že bychom měli svou imunitu nechat na holičkách. Koneckonců i na jaře a v létě nás může překvapit studené počasí nebo mohou naši imunitu ohrožovat jiné vlivy. Jak ji efektivně posílit a podpořit přírodními cestami? Poradíme, jak na to.

Imunita je schopnost organismu chránit se proti vnějším i vnitřním vlivům, což jsou zejména původci nemocí a různých zdravotních potíží. Je tedy potřeba se o ni pečlivě starat, aby byla stále silná a odolná.

O imunitě se v poslední době hodně píše a mluví. Možná najdete různě na internetu zaručené způsoby, jak ji nastartovat a udržet v dobré kondici. Existují ale daleko účinnější cesty, které navíc máte zcela ve svých rukách a fungují spolehlivě a dobře.

Pohyb a strava jsou nenahraditelným pomocníkem

Dobrá fyzická kondice neovlivňuje nejen to, jak vypadáme a jaký je zdravotní stav naší pohybové soustavy. Pravidelné procházky, jízda na kole nebo různé druhy cvičení dokážou efektivně podpořit i imunitu. Stačí opravdu málo – namísto výtahu si do patra vyběhněte pěšky, vystupte z tramvaje o zastávku dřív a na nákup si raději dojděte, než byste jeli autem. Když toto doplníte zdravou a vyváženou stravou, uděláte významný krok k posílení imunitních funkcí v organismu. Je totiž nepopiratelným faktem, že až tři čtvrtiny imunitních buněk najdeme právě našich střevech. Nezapomínejte na pitný režim, jelikož právě tekutiny podporují celkovou detoxikaci organismu. Ale zapomeňte na slazené limonády, raději si dopřejte čistou vodu nebo neslazený čaj.

Nebojte se chladu a pořádně spěte

Vydatný spánek je bezpochyby další spolehlivou cestou, jak získat lepší a silnější imunitu. Je to právě proto, že naše tělo potřebuje k budování silné imunity dostatek času k odpočinku. Odborníci se shodují v tom, že ideálem je alespoň osm hodin denně, ale také skutečně kvalitní spánek bez rušení, světla, hluku a v dobře větraném pokoji. Chladnější místnost na spaní vám také udělá dobře. Není nutné se hned vrhat do otužování, ale je dobré například si dát každé ráno krátkou sprchu studenou vodou. Toto řízené zchlazování podporuje zdraví cév a zajišťuje celkově lepší prokrvení těla. Tělo si navíc dovede lépe zvyknout na změny teplot, kdy především v zimě jsou tyto změny docela drastické a mohou přispívat k negativním změnám imunity.

Imunitu podpoří i bylinky

Naše imunita od nás každodenně potřebuje podporu v podobě vitamínů, minerálů a probiotik. Bylo by ideální, pokud by se vám podařilo získat vše potřebné ze stravy, ale to je v dnešní době skoro nereálné. Pomozte si tedy vhodnými potravinovými doplňky a vitamínovými preparáty. Na trhu je široká nabídka, takže se nebojte poradit s lékárníkem nebo lékařem, abyste vybrali ty skutečně potřebné a účinné.

Z minerálů jsou pro imunitní systém velmi důležité selen a zinek. Selen lze přirozeně najít v rybím mase, ale také ve vepřovém, hovězím i drůbežím, stejně jako je například v banánech, slunečnicových semínkách nebo para ořeších. Zinek se vyskytuje zejména v potravinách s vysokým obsahem bílkovin jako hovězí maso, luštěniny nebo kvalitní celozrnné produkty.

Pokud nejste úplně typ člověka,  který rád jí různé pilulky, můžete vsadit i na léčivky jako rakytník nebo šišák bajkalský, které jsou velmi úspěšně využívány jako imunitní „posilovače“. Podobný efekt má také výtažek z grapefruitových jadérek a vyplatí se přijímat také probiotika, která se hodí nejen jako doplněk při užívání antibiotik. Pomáhají totiž napravovat dietní chyby, které vám mohou krátkodobě narušit vaše trávení.

Co není úplně pravda?

Některá častá tvrzení týkající se imunity, která však bývají hodně rozšířená, se nutně nezakládají na pravdě. Určitě například není potřeba bát se chladného a deštivého počasí. Pokud jste dobře oblečeni, rozhodně by to nemělo být riziko pro vaši obranyschopnost. Statistiky naopak uvádějí, že právě ve vnitřních prostorách se možné virové infekce šíří daleko rychleji než venku.

Na co se zaměřit?

  • Řada výzkumů z poslední doby potvrzuje, že na imunitu mají skvělý efekt také tzv. medicinální houby jako shiitake, matake, reishi nebo hlívy. Důvodem je vysoká koncentrace betaglukanů, které přímo ovlivňují imunitní systém.
  • Je třeba myslet také na to, že zdravá strava není jen o kvalitě a kvantitě, ale také o pravidelnosti. Jedním z velkých nešvarů je vůbec nesnídat, nebo se naposledy najíst už někdy odpoledne a nevečeřet. Večeře spíše zajistí, že budete mít i na noční regeneraci dostatek energie, a proto by poslední jídlo mělo být 2-3 hodiny před tím, než ulehnete do postele.
  • Mezi skutečně přeborníky v obsahu vitamínu C nepatří citrusy, ale spíše šípky a černý bez (200 mg na 100 g), červená paprika (190 mg/100 g) nebo brokolice (100 mg/100 g). Zázrak je také rakytník, který je na posílení imunity a doplnění vitamínů zcela ideální.

ZDROJ: https://www.healthline.com/nutrition/how-to-boost-immune-health

ZDROJ obrázku: Fotografie od uživatele cottonbro ze služby Pexels

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button