Rady a tipyZdraví

Nový trend zdravého životního stylu vám zmrazí úsměv na rtech. A to doslova

Chcete žít zdravě a skutečně pro své tělo dělat každodenně ještě něco navíc? Pokud zdravě jíte, sportujete a ke všemu ještě dostatečně a pravidelně spíte, pak si možná říkáte, že už ani není co víc dělat. Ale poradíme vám přeci jen ještě jednu věc, která v současnosti získává na stále větší popularitě – otužování.

Pro některé národy je drsné ochlazování těla zimní rutinou. Vědí, proč to dělají. Právě otužování má totiž řádu zdravotních benefitů, které oceníte nejen přes zimu, ale i během celého roku. Navíc je to velmi snadné, stačí si každé ráno na pár minut stoupnout pod ledovou sprchu a máte splněno. Chce to jen pevnou vůli a odhodlání. Ale jak začít a překonat strach ze zimy?

Chcete-li se otužovat, máme pro vás hned dvě dobré zprávy. Pozitivní výsledky a velký pokrok můžete očekávat už během pár týdnů, po prvním měsíci už si můžete říkat polootužilec, po dvou už máte v podstatě vyhráno a bez nadsázky se můžete nazývat skutečně otužilým člověkem. Za druhé máte koníčka na celý život – otužování se totiž musí provádět zcela pravidelně, aby skutečně mělo požadovaný efekt.

Zdraví se vám odvděčí

A jaké jsou ty nejlepší výhody, které díky otužování získáte?

Silnější imunita – Už po pěti týdnech pravidelného otužování je prokázané posílení obranyschopnosti. Lépe budete chráněni před virovými i bakteriálními infekcemi, které se od vás budou držet na hony daleko.

Nižší krevní tlak – Denní sprchování chladnou vodou vám pomůže snížit krevní tlak. Pomáhá také udržovat zdravý žilní systém, takže pro ty, co trpí křečovými žilami, to může být vítaná záchrana.

Skvělý pocit a psychická pohoda – Jakmile zvládnete ledovou sprchu, zaplaví vás nejen vlna tepla, ale také pořádná dávka endorfinů. Z dlouhodobého hlediska budete ve větší psychické podobě a pozitivem je i to, že do každého rána vykročíte s novou energií a úsměvem na rtech.

Snazší léčba alergií – Pokud trpíte alergiemi, otužování může podpořit léčbu a přispět i ke zmírnění jejich příznaků.

Antioxidační vliv – Otužilí lidé mívají vyšší aktivitu oxidačních enzymů v krvi. Co to pro vás znamená? Dokážete se lépe vyrovnávat s oxidačním stresem, který stojí, mimo jiné, za předčasným stárnutím.

Hubnutí – Samo od sebe to nepůjde a po ledové sprše samozřejmě jen tak neshodíte. Ale teplotní šok, který celé vaše tělo zažije, podpoří rychlejší spalování kalorií a metabolismus pracuje rychleji ještě nějaký čas po samotném procesu.

První kroky jsou nejtěžší

Otužovat se můžete kdykoliv, ale většina otužilců si dopřává ranní ledové sprchy. Je to ideální možnost, jak vkročit do nového dne, máte to za sebou a stanovíte si snadný rituál, který se dá bez potíží dennodenně dodržovat. Zpočátku vaší otužilecké dráhy se však můžete potýkat s nelibými fyzickými pocity. Prvním pár ranních sprch bude doslova bolet a možná se budete proklínat, proč jste se do toto vůbec pustili.

Vzhledem k tomu, že otužování je dlouhodobý proces, na kterém byste měli soustavně pracovat, je třeba se dobře motivovat. Ale zdravotní benefity, se kterými jste se právě seznámili, by rozhodně měli postačit.

Začněte postupně a nestanovujte si příliš vysoké a nerealistické cíle. Jste-li zimomřivci, v prvním kroku volte omývání těla studeným mokrým ručníkem po dobu tří až pěti minut. Pro začátek to pro vás bude ažaž. Je lepší vždy začít prvně končetinami, následně ochladit trup, pak šíji a krk a až nakonec hlavu. Po týdnu nebo dvou můžete přistoupit rovnou ke sprchování. Nastavte si intervaly, které budete postupně prodlužovat. Začněte u jedné až dvou minut a dle pocitů se snažte vydržet déle a déle. U otužování myslete na pravidelný hluboké dýchání, klidně si zavřete oči a myslete na něco příjemného. To vše vám pomůže lépe se s prudkou změnou teploty vyrovnat.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button