Rady a tipyZdraví

Japonská dieta Shoku-Iku vám vrátí radost z jídla a zajistí štíhlou postavu

Vaše úsilí o redukci hmotnosti se stále míjí účinkem? Už jste vyzkoušeli kdejakou dietu, ale nic na vás nefunguje? Pak dejte šanci ještě jedné metodě, která pochází z Japonska.

V Japonsku je kult štíhlosti hodně silný. Asie sice zrodila řadu bláznivých diet, k vysněné postavě se ovšem Asiatky dostávají i sofistikovanějšími způsoby. Nový hubnoucí trend nese jméno Shoku-Iku. Podle odborníků nejen funguje, ale hlavně je zdravý a dlouhodobě udržitelný, což bývá hlavním nedostatkem konvenčních způsobů redukce váhy.

Název tohoto dietního směru lze volně přeložit jako „jděte jíst“, což vlastně nezní zrovna dietně. A možná i díky tomu by se vám tato dieta mohla zalíbit. Je to spíše životní filozofie týkající se jídla. Není jen o tom, co jíte, ale i jak jídlo vybíráte a připravujete.

Filozofický základ

Diet a výživových programů existuje nespočet. Jak vybrat ten správný pro vás a vaše potřeby? Kritérií je celá řada, nejdůležitější by ale měla být jeho komplexnost. To zjednodušeně znamená, že dieta by neměla řešit pouze redukci váhy, ale měla by se zaměřovat i na motivaci a respektovat váš životní styl. A přesně na tomto základu je Shoku-Iku vystavěné. Nenutí vás počítat kalorie, odvažovat porce jídla nebo hlídat, zda přijímáte správný poměr živin. Japonci totiž věří, že když změníte svůj vztah k jídlu, nové zdravější stravování si plně zautomatizujete.

Jak to funguje?

Místo dietních pouček Japonci poslouchají spíše selský rozum. Věří, že tělo a naše přirozené instinkty nám řeknou daleko více než poučky, které se dočteme na internetu nebo v nějaké knize. Pokud si tedy hned ráno dopřejete vydatnou snídani, je vám nejspíš jasné, že miska s obědem by měla být o to lehčí. Dát si můžete třeba rybu nebo maso na přírodní způsob a k tomu salát z mořských řas. Pokud víte, že vás večer čeká setkání s přáteli u jídla a pití, nemusíte přes den hladovět, ale volte pokrmy lehké a zdravější. Je to takto snadné a přirozené.

Nejen jídlo, ale i servírování

Podle teorie Shoku-Iku nejde jen o jídlo, ale také jak si ho naservírujete. Pěkné nádobí i prostírání, barvy na talíři i hraní si s jídlem má smysl. A to nejen v rámci estetického zážitku, ale i kvůli jídlu samotnému. Propagátorka filozofie Shoku-Iku a autorka řady receptů Makiko Sano ho doporučuje zejména tehdy, pokud jídlo připravujete pro děti. Zvláště tehdy má velký význam pro to, aby si děti vytvořily k jídlu pozitivní vztah a braly jej jako nezbytnou součást života, ze které je navíc možné mít i potěšení. Ani zdravé pokrmy a zeleninu nemusejí děti odmítat, když jim je atraktivně naskládáte na talíř. Zapojte fantazii a dosáhněte toho, že naservírovaný pokrm vám i malým jedlíkům vykouzlí úsměv na tváři.

Malý talíř je lepší než velký

Na talíři nesmí chybět bílkoviny, sacharidy ani kvalitní tuky, nezapomínejte také na vlákninu, minerály a vitaminy. Jenže jak uhlídat správné množství? Japonská gastro filozofie má trik i na to. Místo jednoho velkého talíře jídlo servírujte na několika malinkých talířcích! A na každý talířek přijde jiná makroživina – trochu rýže zajistí příjem sacharidů, zelenina a řasy přidají i potřebné vitaminy a minerály. Na dalším talířku nechybí bílkoviny v podobě tofu, masa nebo ryb.

Děsí vás, kolik času příprava takového jídla zabere? Ano, nebude to hotové za minutku, ale tato časová investice do sebe a svého zdraví se vám jistě vyplatí. Jíst byste neměli za poklusu, z jídla si udělejte každodenní významný rituál, dopřejte si na něj dost prostoru, jídlo si užijte a vychutnejte. To vám pomůže uvědomit si, že jste vůbec jedli a nakrmíte i svou mysl, takže vás nebude tolik honit mlsná.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button