Rady a tipyZdraví

Honí vás neustále mlsná? Pravděpodobně vám chybí bílkoviny

Asi to znáte – sotva si dáte oběd už byste si rádi zakousli do něčeho sladkého. A pokud odoláte po obědě, na svačinu už určitě poběžíte do kantýny pro koblihu nebo něco podobně hříšného. Jistě, občas potěšit své chuťové pohárky nemusí být na škodu. Cukr nemusí být jen zabiják a nepřítel, ale pokud vás mlsná honí od rána do večera, určitě není všechno tak, jak by mělo být. Právě neustálá chuť na sladké může ukazovat na chyby ve vašem stravování. O co jde?

Zkroťte své chutě

S velkou pravděpodobností lze usoudit, že ve vaší stravě chybí bílkoviny. Protein si sice možná spojujete jen se sportovci, kteří jej jedí proto, aby jim rostly svaly, ale ve skutečnosti bílkoviny potřebujeme úplně všichni bez ohledu na naši fyzickou aktivitu. Proteiny nebo také bílkoviny jsou stěžejní stavební jednotkou pro celé naše tělo. A právě jejich nedostatek dává tělo nezřídka najevo nezřízenou chutí na sladké.

Podle odborníků na výživu bychom denně měli zkonzumovat až 4 porce bílkovin. Aby bylo dosaženo optimálního příjmu, je nutné zařazovat bílkovinu ideálně ke každému jídlu. Ale pozor, musíte vědět, jak bílkoviny počítat. Rozhodně totiž neplatí, že 100 g masa nám poskytne 100 g bílkovin. Maso se skládá z různých živin a jen část z nich jsou tolik potřebné bílkoviny.

Bílkoviny nad zlato

Hlavní jídlo by mělo pro dospělého člověka obsahovat zhruba 20 g bílkovin. Ale jak toto množství poznáte v jídle? Tato hmotnost odpovídá přibližně 80 gramům pečeného kuřecího masa, 4 vajíčkům natvrdo, 500gramovému jogurtu nebo více než jednomu balení šunky. Takže, když si představíte, že si na snídani dáte rohlík s plátkem šunky, asi tušíte, že váš příjem bílkovin je zoufale nízký. Stejně tak svačiny pouze ve formě ovoce nebo zeleniny bývají nedostačující, je potřeba opět přidat nějaký zdroj bílkovin, třeba vejce nebo mléčný produkt.

Nedostatek bílkovin se může projevit různým způsobem, ale často se můžeme setkat s již zmiňovanými chutěmi na sladké. Tělo se nám snaží říct, že mu něco schází, ale my si jeho signály bohužel mylně interpretujeme.

Nedostatek vede k potížím

Co se stane, pokud bílkovin nejíme dost? Jednou z prvních změn, které lze viditelně zaznamenat, je například úbytek svalové hmoty. Organismu chybí bílkoviny, a tak si je bere ze svalů. A úbytek svalové hmoty má další negativní dopady – prvním z nich je například pokles bazálního metabolismu (výdej energie nutný pro uchování základních životních pochodů), což pak vede k přibírání na váze. Je-li nedostatek bílkovin dlouhodobý, může nám hrozit i porucha imunity, otoky a špatné hojení oděrek a ran.

Bohužel nedostatečný příjem bílkovin je u většinové populace poměrně častý. Lidé totiž neumí vybírat vhodné zdroje bílkovin a kvůli časové i finanční úspoře se často zbytečně cpou sacharidy. Na dostatečný příjem bílkovin musí hledět nejen kulturisti a sportovci, ale všichni, kdo chtějí žít zdravě a cítit se fit. A to samozřejmě včetně dětí.

Investujte do kvalitních zdrojů

Kde hledat zdravé zdroje bílkovin? Ideální je kombinace živočišných a rostlinných bílkovin. Mezi bílkoviny živočišného původu patří maso, ryby, drůbež, mléko, mléčné výrobky a vejce. Platí ale, že čím je maso nebo sýr tučnější, tím je obsah bílkovin nižší! Takže uděláte lépe, když si dopřejete spíše libové maso a namísto tučného sýra vezmete nějaký lehčí výrobek. Také platí, že čím více má potravina vody, tím méně má bílkovin. Pokud tedy potřebujete rychle doplnit zásobu bílkovin, vybírejte spíše tvarohy či skyr než mléko nebo jogurty.

Významným zdrojem bílkovin rostlinného původu jsou pak především luštěniny a výrobky z nich, celozrnné obiloviny a výrobky ze sóji. V posledních letech se navíc na trhu objevila řada výrobků, které vám při doplňování bílkovin velmi pomohou. Vyzkoušet můžete proteinové tyčinky nebo i tzv. super kaše, které obsahují až 18 % proteinu.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button