Rady a tipyZdraví

Zabojujte proti stresu jógou. Meditace i hluboké dýchání vám pomohou zapomenout na problémy

Stresu se v dnešní době již nedá vyhnout. Dokonce jej zažívají už i nejmenší děti a čím jsme starší, tím se většinou cítíme pod větším tlakem okolí i sami sebe. Vydělávám dost peněz? Mám dobré vztahy? Jsem dobrý rodič? Budu moci jet na dovolenou nebo si koupit auto? Co když mě vyhodí z práce? To je jen několik z nejčastějších otázek, které si lidé dennodenně kladou a které na ně navalují stále větší míru napětí a stresu.

Boj proti stresu je tedy jedním z hlavních zájmů většiny lidí. Jenže jak na to? Jak zapomenout na všechny problémy a konečně si jednou skutečně odpočinout?

Stres není jen špatný

Podle řady výzkumů i názoru mnoha psychologů a lékařů nemusí být stres vždy jen negativní. Z evoluce dobře víme, že určitá míra stresu vlastně spolehlivě funguje jako pud sebezáchovy a má za úkol mobilizovat fyzické i mentální síly při pocitu ohrožení. Tento fyziologický stres má pro nás velký význam, protože nás vlastně chrání.

Jenže v současné době většina lidí bojuje s jiným druhem stresu, který je způsoben vlivem našeho ega a emocí. Tenhle druh stresu se kupí jeden za druhým až se stává permanentním. Pak nám už nijak nepomáhá ani neprospívá, ale spíš nás neuvěřitelně zatěžuje a ničí.

Proti stresu se dá bojovat různými metodami. Možná je nejlepší, aby si každý člověk sám vyzkoušel, co na něj platí, a jak se mu nejlépe relaxuje. Pokud se ale bavíme o obecných doporučeních, pak řada odborníků jednohlasně doporučuje jógu. Ta totiž kombinuje pomalé cvičení s meditací a mentální hygienou, což je přesně to, co naše tělo potřebuje. Pokud tedy bojujete se stresem a už nevíte, jak z něj ven, jóga může být řešením.

Čmeláčí dech

Jedním z oblíbených relaxačních cvičení, které se zakládá na józe, je tzv. čmeláčí dech. Najděte si klidné místo, kde se můžete pohodlně usadit. Poté zavřete oči a snažte se uvolnit všechny svaly na těle – začnete od obličeje a postupujte dále směrem dolů. Můžete si představovat, jako byste se pomalu ponořovali do teplé vody. Pak zdvihněte paže, ale ramena nechte uvolněná. Palci si zacpěte uši a ostatní prsty opřete jemně o hlavu. Pomalu a táhle se nadechněte nosem a poté opět nosem vydechujte. Toto cvičení opakujte asi desetkrát.

Meditace

Při této meditaci si najděte klidné a pohodlné místo na sezení. Bradu jemně přitáhněte ke krku, uvolněte ramena, paže nechte složené v klíně. Nyní si uvědomte své vlastní pocity a emoce. Snažte se na ně pohlédnout jakoby svrchu, jakoby ani nebyly vaše. Uvědomte si také to, co fyzicky cítíte – tlak židle, dotek látky oblečení apod.

Nyní se zaposlouchejte do zvuků okolo sebe. Ze všech možných zvuků, které vnímáte si zvolte jeden a na ten se soustřeďte. Vnímejte jej bedlivě, ale zkuste nepřemýšlet nad jeho původem, jen jej pozorujte.

V neposlední řadě se zaměřte na pohyb – vnímejte pohyb vzduchu okolo vás, možná lehký vánek, vnímejte zvedání vašeho hrudního koše, když dýcháte, zaměřte se třeba i na pohyb uvnitř břicha apod. Vše vnímejte s maximální pozorností a velmi intenzivně.

Tento způsob meditace vám má pomoci oprostit se od jiných myšlenek, které vám jinak neustále rezonují v hlavě a nedají vám spát. Je dost pravděpodobné, že se vám to hned na poprvé nepodaří a budete muset tento cvik zkoušet několikrát, než se vám podaří eliminovat rušivé myšlenky a vlivy. Proto je možná lepší zpočátku na jógu chodit na skupinové lekce, kde vás celým tímto procesem provede zkušený lektor, a ve společnosti jiných lidí, kteří usilují o totéž, se vám asi bude i lépe soustředit.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button