CestováníRady a tipy

Stravování na dovolené: jak jíst tak, abyste po návratu nemuseli na dietu

Stravovat se doma zdravě je něco ještě hodně jiného, než zvládnout v rámci zdravé stravy i dovolenou a dlouhé cestování. Doma si můžete vařit, pečlivě plánovat každé jídlo, dodržovat časy a vyhnout se všem lákadlům.

Ale dovolená je jiná. Po cestě na vás na každém odpočívadle čekají fastfoody, musíte se vyrovnat s časovými posuny a změnami ve stravovacím rytmu, strava je často dost jiná, než na co jste zvyklí, a v neposlední řadě je toho tolik dobrého, co chcete vyzkoušet.

Udržet si štíhlou linii i na dovolené může být pro mnohé velký oříšek. Zatímco přes rok vytrvale hubneme do plavek, na dovolené padají všechny zábrany a my se často domu vracíme i s několika kily navíc a samozřejmě také s černým svědomím. Jak se této situaci vyhnout? Jak jíst tak, abyste si dovolenou mohli užít a nemuseli se kvůli jídlu významně omezovat? Tyto tipy vám mohou pomoci zvládnou i cestování v pohodě a bez nutnosti pořídit si po dovolené nové větší kalhoty.

Pozor na svačiny

Největší chyba jsou svačiny, a to nejen při běžném režimu, ale o to více i při dovolené. I když strávíme třeba celý den v autě, naše tělo snížený výdej energie málokdy reflektuje, a častokrát máme stejný, nebo ještě větší hlad než normálně. Určitě byste neměli vynechávat hlavní jídla dne jako je oběd, snídaně a večeře, ale volte lehčí jídla, snadná na trávení a zapomeňte na fastfoody. Na svačinu si neberte žádné tyčinky, sušenky nebo zmrzlinu, ale něco zdravého a kaloricky nenáročného. Co třeba trocha bílého jogurtu, kefír nebo kousek ovoce? Hlad zkuste spíše zahnat pořádnou dávkou vody, kterou na cestách máme tendenci též zanedbávat.

Pitný režim

Někdy se říká, že hlad je jen převlečená žízeň. Je to samozřejmě řečeno s nadsázkou, ale do jisté míry to platí. Tělo totiž vysílá podobné signály, když máme hlad i žízeň a někdy může být těžké je správně vyhodnotit. Zvlášť pokud cestujete v klimatizovaných vozech, dochází k dehydrataci velmi rychle. Suchý vzduch z klimatizace vysušuje vaši pokožku i celé vaše tělo. Je tedy zcela nezbytné dodávat organismu stále dostatek tekutin, a to nejlépe ve formě obyčejné čisté vody. Nezapomínejte, že káva ani alkohol se do příjmu tekutin nepočítají.

Omezte restaurace

Málokdo chce na dovolené vařit. Jenže je to ekonomičtější pro vaši peněženku a vhodnější pro vaše zdraví. Jídla z restaurací nebo rychlých občerstvení jsou málokdy stejně zdravá jako to, co byste si koupili a uvařili. Proto jezte v restauracích spíše výjimečněji a „za odměnu“, rozhodně ne každý den. Pokud nemáte možnost vlastního vaření, snažte se v jídelním lístku zaměřit na lehká jídla a klidně se nebojte číšníků zeptat na složení jednotlivých jídel, abyste věděli, co skutečně jíte.

Alkohol jen s mírou

Často není na vině přibírání jen nevhodná strava. Mnohokrát jde spíše o to, kolik toho vypijete, než sníte. A na dovolené to platí dvojnásob. Alkoholické nápoje jsou vždy mimořádně kalorické. A pokud si navíc rádi dopřejete nějaký koktejl nebo míchaný nápoj, připravte se na pořádnou kalorickou bombu. Tyto nápoje často svou kalorickou náročností suplují celé hlavní jídlo. A málokdy večer skončíte u jednoho, že? Pokud chcete pít alkohol, pak se zaměřte spíše na bílé suché víno, to je tzv. nejmenším zlem. Po alkoholu navíc roste chuť k jídlu a existuje větší riziko, že si dopřejete ještě pořádnou porci hranolek nebo zmrzliny k tomu.

Odměňte se

Dovolená je ale především o odpočinku a pohodě. Proto se nebojte uvolnit se dopřát si zmrzlinu, dezert nebo i třeba více než jen jeden koktejl. Všechna výše uvedená pravidla je dobré mít na zřeteli, ale když si během dovolené trochu vyhodíte z kopýtka, jistě se s tím vaše tělo zvládne vypořádat.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button