Spolupráce

Co je předmětem normy EN 45545?

V současné době se dbá hlavně na bezpečnost jako takovou. Žijeme ve světě, kde už takřka nikde nebývá stoprocentní bezpečno, a tak se snažíme alespoň o osmdesát procent. Pokud například vyrobíme nějaký vlak či jiné kolejové vozidlo, dáváme ho do laboratoří na nejrůznější zkoušky, kterými samozřejmě musí projít.

Hlavní zkouškou, kterou musí například taková lokomotiva nebo jiný osobní vlak projít, je ta, která se řídí normou ČSN EN 45545. Tato norma stanovuje požadavky na vlastnosti materiálů a výrobků, které se používají u drážních kolejových vozidel. Kontrolují se hlavně reakce na oheň.

Oheň jako nebezpečí, kterého se bojí každý vlak

Na požární bezpečnost se musí pořádně dbát kdykoliv, ale u vlaků se na to musí dbát dvakrát více. Přece jenom vlaky jsou denně hojně využívaným dopravním prostředkem, který musí být takřka bez chybičky. Podle normy se zkoušky požární bezpečnosti zaměřují hlavně na zjišťování a vyhodnocování reakce výrobků na oheň a provádí se mimo jiné i klasifikace materiálů.

Na tuto normu se dbá i tehdy, kdy se vyvíjí nějaké nové materiály, které jsou pro železnici určeny. I ty musí být požárně odolné.

Podle jakých dalších norem se provádí zkoušky požární bezpečnosti?

Samozřejmě se požární bezpečnost neprovádí jenom na základě jedné, byť té nejdůležitější normy. EN 45545 je sice norma, která je nejhlavnější, ale na druhou stranu se musí dbát i na normu ISO 5660-1, ISO 5659-2 a taky na GOST 55995.

Až budoucí vlak či nový zkoumaný materiál projde zkouškou požární bezpečnosti, musí navštívit taky řadu jiných laboratoří, mezi které se řadí například laboratoř statistických a dynamických zkoušek, dále také laboratoř spolehlivostních zkoušek a taky i laboratoř fyzikálně-chemických zkoušek.

Všechny tyto laboratoře má ve svém sídle například i společnost CZtesting.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button