Klid zpět do života vám přinese umění plánovat. Osvojte si techniky time managementu
Pořád jen nestíháte, termíny se vám sypou na hlavu a vy máte pocit, že se vám každou chvíli rozskočí hlava. Uspěchanost a neustálý tlak a stres je všudypřítomným společníkem našich dnů.
Možná si většina lidí klade otázku, co má tedy vypustit, aby toho neměli tolik a mohli si najít trochu času na odpočinek. Jenže i když se nad svými aktivitami pořádně zamyslí, často nepřijdou na nic, co by se dalo seškrtat. Některé věci navíc vůbec neovlivníte a musíte přijímat to, co přichází.
Chyba většinou nebývá v tom, že by člověk nemohl zvládnout všechny své povinnosti. Problém bývá ve špatném plánování. Pojďme se tedy dnes podívat na několik jednoduchých tipů, jak si čas vhodně rozplánovat, aby na všechno zbyl čas, a vy navíc nebyli k smrti uhnaní.
Správně využitý čas
Získat nějaký extra čas se vám jistě nepodaří, ale správně jej umět využít, to už je jiná kapitola, na které se dá bezpochyby zapracovat. Definice time managementu se v zásadě shodují, jedná se o neustále se vyvíjející metodiku racionálního využití času, a to jak našeho osobního, tak i toho pracovního a rodinného. Je to poměrně populární disciplína, které se v dnešní době věnuje velká spousta lidí, a to z jednoho jediného důvodu – po time managementu je poptávka. Lidé jednoduše chtějí umět správně si zorganizovat čas a využívat jej co možná nejlépe.
Efektivní využití času nicméně neznamená stihnout toho co možná nejvíc. Plánování času má přispět především ke snížení stresu a napětí, má zajistit vyšší produktivitu práce, menší chybovost a více volného času. Takže samé benefity, nemyslíte?
Umět říkat ne
Snad na každém kurzu time managementu vás jako první věc budou učit schodnost říkat ne. Zní to možná triviálně, ale divili byste se, kolik lidí toto vůbec neumí. Ohroženější jsou ženy, které těžko odmítají, když je někdo žádá o pomoc, ale ani mužům se nechce přiznávat, že něco už nestihnou nebo na to nemají kapacitu. Uvědomte si, že každým „ne“ něčemu, čemu se nechcete věnovat, říkáte „ano“ čemukoli pro vás důležitému.
Tabulky a seznamy
Naše mozky jsou soustavně přetíženy. V hlavách musíme nosit obrovské množství informací a nové zprávy se na nás valí všemi kanály. Proto vám mohou hodně pomoci praktické tabulky a seznamy, které ulehčí vaší paměti a pomohu vám lépe se soustředit na skutečně důležité věci.
Na začátku týdne si například můžete připravit podrobný seznam všeho, co musíte během týdne stihnout. Piště si nákupní seznamy nebo si na lednici vyvěste rozvrh s aktivitami všech členů vaší rodiny. Vše bude přehledné, jasné a vás to nebude už více zatěžovat.
Plánování
Úspěšní lidé vždy mají po ruce tlustý diář, do kterého si zapisují prakticky všechno. Od návštěv u lékaře, přes pracovní schůzky až po rodinná výročí. Takto máte vše důležité z vašeho života a povinností po kopě a nemůže se vám stát, že byste na něco zapomněli. Při každém rozhodování se poraďte se svým diářem a zohledněte nejen to, co je naplánováno zrovna na ten konkrétní den, ale berte v úvahu i dny okolo. Pokud se jedná třeba o pondělí, kdy se vracíte do práce po dvoutýdenní dovolené, neplánujte si na ten den nic důležitého. Budete mít dost práce sami se sebou a s novým tempem života, do kterého se vracíte.
Kdo je připraven, není zaskočen
Když budete plánovat, vrátí se do vašeho života klid a pohoda. Už se totiž nebudete muset strachovat, že jste na něco zapomněli nebo něco nestihnete. Vše je podrobně naplánováno a je na to vyhrazen patřičný čas. Ovládnout umění time managementu chvíli trvá, ale stojí to za to. Odměnou vám bude návrat klidu a pohody do vašich životů.