Rady a tipyZdraví

Jste často nemocní? Možná děláte tyto základní chyby

Podzim již plně udeřil, takže je načase myslet na své zdraví. Vlhké a studené počasí totiž naši imunitu velmi ohrožuje a snadněji do našeho organismu mohou proniknout viry a bakterie. Pokud už se vám to stalo a nyní doma sedíte s rýmou a kašlem, možná si kladete otázku, kde se stala chyba. A divili byste se, že zdánlivě nesouvisející věci mohou mít vážné následky. Neděláte tyto chyby i vy? Prozradíme vám, jaké maličkosti někdy rozhodnou o tom, jestli onemocníte.

Nadměrné topení

V prvé řadě je topení. I když byste si mysleli, že právě pěkné teploučko vás před potížemi ochrání, není to tak. Přetopené místnosti a suchý vzduch způsobují vysychání sliznic nosu a krku a dělají je náchylnějšími a méně odolnými proti virům. Ideální teplota v místnosti by měla být okolo 20-22 stupňů, ale většina lidí to nedodržuje. Topí se více, jen aby se doma mohlo pohodlně chodit v tričku. Je to ale neekonomické a také nezdravé.

A podobně obezřetně bychom měli přistupovat i k vlhkosti. Ideální vlhkost vzduchu se pohybuje okolo 40–60 %. Pokud máte sušší vzduch, pořiďte si zvlhčovač. Do některých zvlhčovačů lze přidat éterický olej. Jen pozor na předávkování. Do aromalampy dejte maximálně pět kapek.

Příliš teplé oblečení

Je samozřejmě zcela v pořádku oblékat se teple a nechodit v zimě v krátkém rukávu a bez šály nebo čepice. Problém ale nastává tehdy, když se teploty přes den mění. Ráno je velmi chladno, ale odpoledne se potíte. Měli byste proto volit spíš vrstvené oblečení, které vám umožní reagovat na vývoj teplot během dne. Základem by měla být kvalitní spodní vrstva z prodyšného materiálu, který odsává pot.

Stres

Vystavování se dlouhodobému stresu výrazně oslabuje váš organismus. Je to stejně nebezpečné jako byste venku běhali bez oblečení nebo zcela absentovali na příjem vitamínů. Dlouhodobý stres oslabuje imunitu a tělo nemůže dostatečně regenerovat. Kvůli tomu častěji podlehnete i banálním infekcím, se kterými byste za normálních okolností lehce vypořádali. Jak se ale se stresem vypořádat? Jednoznačná odpověď neexistuje – dobrým tipem je ale pravidelný pohyb, ale i dostatečná relaxace, odpočinek a spánek.

Sport (moc i málo škodí)

Sport je důležitý, to víme všichni. V rámci imunity může mít ale i opačný efekt, pokud se mu věnujete až příliš. Motivace jít ven a dopřát si trochu zdravého pohybu v chladnějších měsících slábne. Přesto se i v zimě dá dobře sportovat. Pokud se vám nechce ven, vyrazte do fitka nebo do tělocvičny zahrát si nějaký kolektivní sport. Nic se ale nemá přehánět, v chladném počasí se fyzicky příliš nevysilujte, protože i tím tělo oslabujete.

Hygiena

Snad každý si myje ruce po návštěvě toalety, ale v době bacilů to rozhodně nestačí. Chcete-li se skutečně účinně chránit, je třeba si ruce mýt pokaždé, když vyjdete ven, nebo se dostanete do kontaktu s předměty, které nepatří vám. Dbejte na čistotu i doma – měli byste častěji měnit ručníky i zubní kartáčky, převlékat postele a také vysávat a vytírat, protože v domácím prachu se drží alergeny.

Posilte imunitu

Zjistili jste, co nedělat, a nyní je načase si alespoň krátce říci, jak dosáhnout lepší imunity. Samozřejmostí jsou vitamíny – nezapomínejte na zeleninu a ovoce a pokud to nestačí, dopřejte si i nějaké doplňky stravy. Pijte různé bylinkové čaje a můžete vyzkoušet i saunu. Ta pomáhá rozproudit teplo po těle a vypotit bakterie potními kanálky ven. Jakmile zjistíte, že na vás něco leze, zůstaňte raději den či dva doma a vykurýrujte se. Je to rychlejší a účinnější než potíže přecházet. Stačí pár dní v klidu a imunita se zase dá do pořádku.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button