Čím vás obchodníci nutí utrácet? Nenechte se zmást těmito triky
Obchodníkům jde o jediné – vydělat. Rozhodně není pravda, že supermarkety myslí na naše zdraví, komfort nebo pohodu. Tyto slogany využívají jen k tomu, aby ve vás vytvořily mylný dojem, že jsou pro vás přátelským prostředím, kde se vyplácí trávit hodiny času. Ve skutečnosti je ale jejich jedinou snahou zisk. Jaké triky obchodníci používají, aby z vás vytáhli vaše těžce vydělané peníze?
Červená láka na slevu
Možná už jste si všimli, že řada supermarketů poměrně dost pracuje s červenou nebo žlutou barvou. Naše psychika už je totiž naučená na to, že zboží takto označené je ve slevě, v akci nebo je prostě nejlevnější. Pokud se ale podíváte pořádně, často zjistíte, že to vůbec není pravda. Volbou barvy vás jen prodejci nutí k nákupu zboží, které vám z nějakého důvodu prodat chtějí.
Obrovské nákupní vozíky
Také máte pocit, že od dob vašeho dětství nákupní vozíky významně povyrostly? Není to jen vás dojem, je to realita. Nákupní vozíky jsou zcela záměrně mnohem větší, než je průměrný týdenní nákup. Máte-li totiž vozík na první pohled poloprázdný, nutí vás to přidat do něj ještě nějaké další zboží. Chytrou strategií, jak ušetřit, je brát si třeba jen menší pojízdné koše, do kterých se toho tolik nevejde.
Oddělení s ovocem a zeleninou
Také jste si někdy položili otázku, proč je oddělení s ovocem a zeleninou vždy u vchodu do supermarketu? Není pro to zdánlivě žádný racionální důvod, ale pravdou je, že psychologové odhalili spojitost mezi tímto oddělením a chutí k nakupování. Podle všeho to funguje tak, že vás výrazné barvy a příjemná vůně dobře naladí. Navíc, pokud si hned ze začátku pořídíte zdravé potraviny, máte tendenci později více utrácet za nezdravé pochutiny.
Ovoce a zelenina v hezkých bedýnkách
Pracovníci supermarketů většinou ovoce a zeleninu vystavují na pultech v hezkých dřevěných rádoby farmářských bedýnkách. To ve vás má vyvolávat dojem, že zboží zrovna dorazilo z farmy a je tedy čerstvé a svěží. Ve skutečnosti se ale takto ovoce a zelenina do supermarketů nedopravuje.
Rosení vodou
Zelenina bývá i několikrát denně postřikována vodou, aby působila čerstvějším dojmem a více vás lákala k nákupu.
Složitý labyrint
Všichni to známe – jdete do obchodu jen pro pár věcí, ale nakonec musíte stejně projít celý supermarket, abyste je našli. Je to strategie, abyste v obchodě strávili hodně času, a také, abyste museli projít spoustu regálů, kde vás ledaco může zlákat ke koupi. Základní potraviny bývají rozmístěny v obchodě tak, abyste co nejvíce bloudili. A pravdou je, že to skutečně funguje. Čas od času obchody také rozmístění produktů změní, aby vás zase trochu zmátli.
Ve výši očí
Drahé položky se nacházejí v úrovni očí (1,6 metru nad zemí), ale zboží určené dětem je umístěno záměrně níže, aby bylo pro ně snadno dostupné. Nejlevnější zboží bývá zase zcela u země – nikomu se přeci nechce pro něco ohýbat.
Co k čemu ladí
Vzájemně se doplňující zboží, například víno a olivy, bývá často v regálech hned vedle sebe. Nakoupíte tak i to, co jste původně nechtěli. Určitě také není náhoda, že hned vedle alkoholu bývá oddělení se slanými krekry, oříšky apod.
Cenovka často klame
Chcete-li ušetřit, velmi často se může stát, že budete sahat po produktech, které mají uvedeny tu nejnižší cenovku. Jenže tato strategie zdaleka ne vždy funguje. Vždy totiž záleží na velikosti balení nebo na obsahu. To, co je tedy nejlevnější, nemusí být ve skutečnosti vůbec výhodné. Pokud chcete skutečně ušetřit, je nutné podívat se na cenu za kilogram, případně za kus.
Hudba, která motivuje
Ani výběr písniček není náhodný. Málokdy v obchodech slyšíte nějakou smutnou nebo táhlou píseň. Ta by mohla zákazníky zbytečně deprimovat. Spíše vás naladí rychlejšími tóny, které vám dodají lepší náladu a chuť utrácet.