Dům a zahradaZdraví

Začněte s otužováním. Je to jistá cesta k pevnému zdraví

Co si představíte pod pojmem otužování? Sprcha v ledové vodě, koupání v rybníku v lednu? Je toho ještě mnohem více. Otužovat se můžete začít třeba hned ode dneška. A lékaři i další odborníci se shodují na tom, že je to rozhodně krok správným směrem.

Otužováním k lepší imunitě

Jak ale provádět otužování správně, aby to skutečně fungovalo? A hlavně, je otužování vhodné pro všechny a vždycky? Podle nedávného výzkumu dosáhnete absolutně nejlepších výsledků střídáním horké a studené vody. Prý je ideální krátká desetiminutová teplá sprcha, po které bude následovat minutové ochlazení v ledové vodě. Je to právě ten teplotní šok, který našemu tělu pomáhá dostat se do lepší kondice a získat silnější imunitu.

Tím, že strávíte několik minut pod horkou sprchou, rozšíří se vám krevní cévy a přivedou k pokožce a svalům víc krve bohaté na kyslík. Při kontaktu pokožky se studenou vodou se zase cévy prudce smrští a omezí se průtok krve. Tato reakce je pro tělo velmi prospěšná. Pomáhá nejen na imunitu, ale třeba i k regeneraci svalů a kloubů po sportu. Není tedy divu, že mezi sportovci je tato praktika velmi oblíbená.

Pravidelné otužování vede ke snížení nemocnosti až o třicet procent. A přitom vám otužování zabere doslova pár minut denně. Je to snad ta nejrychlejší věc, kterou můžete snadno udělat každý den pro své zdraví. Při sprchování chladnou vodou se zrychlí srdeční tep, stoupne krevní tlak a tělo se po studené sprše chová podobně, jako kdybyste uběhli sprint.

Dobrá nálada

Otužování prý pomáhá i na dobrou náladu. Máte-li tedy ve svém okolí morouse, nebo sami bojujete s náladovostí, pak se trošku každé ráno zchlaďte a uvidíte, že se budete cítit lépe. Stimulace receptorů chladu, které se nacházejí v pokožce, totiž vede ke zvýšení hladiny noradrenalinu, jehož nízká hladina je spojována s depresí.

Je však jedna věc, se kterou se odborníci a lékaři příliš neztotožňují. Někdy se totiž říká, že prý otužování působí i jako prevence proti stárnutí pokožky a prevence vrásek, to ale nejspíš není nijak vědecky podloženo.

Kromě sprchy jsou i další cesty

Otužování by ale nemělo končit ranní sprchou. Velkou roli hraje i teplota, kterou máte doma. Řada lidí naprosto zbytečně přetápí místnosti, ve kterých se běžně pohybují. Výsledkem je nejen špatná termoregulace, ale i mimořádně vysušený vzduch, který není zdravý pro plíce.

S vysokou teplotou dochází i ke zpomalení metabolismu. Pro začátek může být dobrý nápad častěji větrat a otevírat okna, a zejména výrazně snížit teplotu v ložnici. Ideální teplota v ložnici by se měla pohybovat mezi dvanácti a osmnácti stupni Celsia. Uvidíte, že se vám také bude lépe spát a ráno se probudíte o mnoho svěžejší.

Postupným snižováním teploty doma si také budete lépe zvykat na zimu venku. Když přijdou zimní měsíce, najednou zjistíte, že venku už tolik nemrznete a už na sobě nepotřebujete mít několik tlustých vrstev oblečení.

Jen málokterá jiná aktivita je tak široce a obecně považována za prospěšnou pro zdraví i psychiku. Proč s ním tedy nezačít už nyní? Ale buďte opatrní a postupujte obezřetně. Netrénovaný jedinec by se taky mohl snadno nachladit a namísto silnější imunity si doma poleží s rýmou a nachlazením. Obecně se doporučuje začínat s otužováním ještě v létě nebo tehdy, když nehrozí žádné epidemie chřipek a podobných chorob.

S otužováním můžete začít také u svých dětí. Uděláte jim dobrý základ do budoucna a v dospělosti se vám budou moci poděkovat za pevnou imunitu. Stačí je jen po každém koupání malinko osvěžit ve studené vodě a s vyšším věkem můžete teplotu chladné vody snižovat. Dá se z toho udělat i zábavná aktivita, kterou si budou děti užívat.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button