Rady a tipyZdraví

Plavání jako škodlivý sport? Při nesprávné technice určitě

O plávání se říká, že je to jeden z nejzdravějších sportů vůbec. Prospívá zádům, nezatěžuje klouby a hodí se i pro osoby s nadváhou. To vše bezpochyby platí, ale pouze za předpokladu, že i plavání děláte správně. Není to totiž tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Správná technika plavání je poměrně složitá věc a málokdo absolvoval nějaký plavecký kurz pod vedením člověka, který plavání skutečně rozumí. Většina z nás se prostě tak nějak sama naučila díky rodičům nebo prarodičům, ale o technice tam většinou nepadlo ani slovo.

Rozdíl mezi plaváním a koupáním

Je potřeba rozlišovat, kterou z výše uvedených aktivit vlastně provádíme. Obecně se totiž uvádí, že za plavce lze považovat až takového člověka, který zvládne uplavat plus minus 200 metrů bez vyčerpání a správnou technikou a zvládne také pád do neznámé vody. Je otázkou, kolik takových lidí mezi námi skutečně je. Možná i my sami ve vodě provádíme spíše něco, čemu se dá říkat plácání ve vodě, nikoliv však skutečné plavání.

Jenže právě takové koupání bez nějakého smyslu a techniky může být pro naše zdraví ohrožující. Základ pro to, aby to bylo zdraví prospěšné, je zachování vodorovné páteře. To zajišťují všechny plavecké styly, pokud jsou tedy správně provedené. Většina lidí však plave pouze prsa, maximálně kraula – a bohužel to ještě většina lidí dělá špatně. I obyčejná prsa jsou totiž dost náročná na správnou koordinaci pohybů.

Bez mokré hlavy to nepůjde

Pokud si jdete zaplavat s tím, že si neponičíte účes, je téměř jisté, že neplavete správně. Plavání s hlavou vysoko nad vodou je časté zejména u žen, ale takový styl poškozuje krční páteř a přetěžuje šíjové svalstvo, které i tak zatěžujeme sedavým způsobem života. V takovém případě je lepší se raději plavání vzdát a věnovat se jinému sportu, kterým si tolik neublížíme.

Jestliže si hlavu za žádnou cenu nechcete namočit, zkuste jiné alternativy – třeba vodní jogging nebo aquaaerobik. O vodní radovánky nepřijdete a zároveň nezatěžujete krční páteř. Na výběr je dnes řada možností, takže není nutné nutit se do něčeho, co vám nejde. 

Jak správně plavat?

Jestliže se už chcete koupat a jiný než svůj osobitý styl neovládáte, zkraťte alespoň plavání na minimum. Jen tak se vyhnete bolestem krční páteře, které mohou vyústit až v bolesti hlavy, šumění uší, brnění do rukou, bolesti žeber, nebo přetížená bedra.

Bohužel takto špatně učíme plavat i naše děti s nafukovacími rukávky nebo kruhy. Daleko lepší je pořídit jim pěnovou destičku, což je pomůcka pro plavání běžně dostupná ve velkých sportovních prodejnách nebo e-shopech. Takto dítě lépe naučíte chápat zákonitosti plavání a pochopit koordinaci pohybů, které jsou pro zdravé plavání nezbytné.

Zkuste to jinak

Plavání je zdravý sport, ale jen, když jej děláme správně. Změňte své uvažování a konečně pochopte, že plavání bez namočené hlavy nemá smysl.  

Jak ale na strach z ponoření hlavy, kterým mnoho lidí trpí? Každý strach se dá odbourat postupným nácvikem. Začněte nejprve pomalým vydechováním pod hladinu – tak se to ostatně učí už malé děti. Až když vám toto nevadí, můžete pak ponořit i nos.

Když umíte i tohle, můžou jít pod hladinu oči a postupně i celá hlava. Zpočátku nechávejte oči zavřené, po odbourání obav je můžete otevřít. K tomu vám pomůže také nošení brýlí do vody, které zabrání nepříjemnému pocitu.

Plavání má řadu benefitů, které by bylo škoda nevyužít. Správná technika plavání vede k tomu, že se jedná o sport ideální na protažení, je vhodný jako prevence i jako doporučený pohyb při téměř jakékoli zdravotní diagnóze. Dokáže posílit svaly i zpevnit kosti, nezatěžuje klouby a zyšuje také kapacitu plic či napomáhá proudění krve i lymfy. To všechno by měly být důvody, proč ho zkusit dělat správně.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button