Rady a tipyZdraví

Honí vás stále mlsná? Odhalte příčiny a konečně vystupte ze začarovaného kruhu

Odhodlání konečně zhubnout nadbytečná kila může být silné, ale pokud vás neustále nahání chuť na sladké, která vám doslova ani nedá spát, pak síla vaší vůle nemusí stačit. Řada lidí, kteří se opakovaně potýkají s neúspěchem v hubnutí, tvrdí, že právě chutě na sladké jsou nejčastější překážkou, která jim hatí jejich odhodlání. Proč nás ale sladké tolik láká a proč nedokážeme přestat, když si dáme jednu sušenku, ale většinou jich sníme hned několik?

Sladká chuť navozuje pocit klidu a bezpečí

Chuť na sladké má možná dost společného s naším raným dětstvím. Mateřské mléko je totiž mírně nasládlé, a tato chuť je většinou tou první, kterou v životě poznáme. Tento chuťový prožitek si tedy logicky spojujeme s pocity klidu, bezpečí, spokojenosti a další, které v nás vyvolávají příjemné prožitky. Není tedy divu, že až 90 procent dospělých občas zažívá takřka nezvladatelné chutě na sladké. Jsme na sladkou chuť prostě navyklí od mala – a nejde samozřejmě jen o mateřské mléko. Dětem se běžně jako odměna dávají sladké tyčinky a jiné dobroty, které tento návyk ještě posilují. Konzumace sladkých pochoutek zvyšuje hladinu serotoninu v mozku, což je hormon, který je dobře známý i jako hormon štěstí. Sladké tedy jíme mimo jiné i proto, abychom si zajistili příjemné pocity.

Kompenzace a odměna

Pokud doma, v práci či ve vztazích zažíváte stres, je to obvykle první spouštěč chuti na sladké.  Znovu se objeví naše návyky z dětství, kdy právě sladkosti byly odměnou a pomáhaly nám cítit se dobře a spokojeně. Jednoduše toužíme po tom, aby náš mozek opět začal vylučovat hormony štěstí a víme, že cukr to dokáže zajistit.

Podobně to funguje i v případě, že jsme unavení. Tělo říká, že už nemůže, a v tomto případě sacharidy poslouží jako rychlá dávka energie, kterou může okamžitě využít. Není neobvyklé, že řada lidí bojujících s nadváhou patří mezi tzv. emoční jedlíky – ti se cpou především tehdy, když zažívají stres nebo potřebují nějak uklidnit své rozkolísané emoce. Jedinou účinnou pomocí je najít si aktivitu, která vás rozptýlí a odvede vaši pozornost od jídla. Pomůže i něco tak obyčejného jako je vyčištění zubů – nebudete mít na jídlo ani pomyšlení, protože zubní pasta mění jeho chuť.

Zrazuje vás vlastní strava

Strava s nízkým obsahem bílkovin, zdravých tuků a vlákniny vede ke kolísání hladiny cukru v krvi, což má výrazný vliv na naše chutě. Často děláme základní chyby už od rána. S vědomím, že ráno je kaloričtější jídlo povolené, si dopřejeme snídani bohatou na cukry a tuky, ale zapomeneme zcela na obsah bílkovin a vlákniny. Jenže už krátce na to jsme znovu hladoví, protože cukr se rychle spálil a tělo prahne po další zásobě. Vhodná snídaně je naopak ta, která kombinuje sacharidy s nízkým glykemickým indexem, vlákninou a bílkovinami – vsaďte na vejce, avokádovou pomazánku nebo jogurt s ovesnou kaší.

Libujete si v extrémech

Pokud se postíte nebo jednoduše nepřijímáte dostatečné množství energie z potravy, chuť na sladké logicky vzroste. Tělo vám tak dává najevo, že má hlad a potřebuje rychle dodat energii. Ale funguje to i opačně. Tělo reaguje i na nadbytek cukru, a čím více ho sníte, tím více po něm touží – je to pak nekonečný koloběh. Musíte najít ideální rovnováhu, která vám zajistí vyvážený příjem všech živin. Pokud si nevíte rady, konzultujte svou situaci s odborníkem a nechte si sestavit jídelníček, který odhalí chyby ve vašem stravování.

Buďte vynalézaví

Pokud je váš boj s cukrem již velmi dlouhý, vsaďte na zbraně, které vaše tělo trochu zmatou. Koření, jako je například skořice, pomůže uspokojit chuť na sladké, jelikož vyvolává podobné reakce jako právě cukr. Navíc pomáhá snížit hladinu cukru v krvi, protože reguluje hladinu glukózy a vyrovnává inzulínovou křivku. Další účinné koření je hřebíček, ženšen nebo pískavice.

Kromě koření můžete využívat i přirozeně sladkou chuť ovoce a některé zeleniny. Využijete i vysoký obsah vlákniny, která zase pomáhá udržet dlouho pocit sytosti. Naučte se každé jídlo doplnit listovou zeleninou, jako je salát a špenát a do toho přidejte i sladší zeleninu, jako je červená paprika nebo mrkev.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button