Rady a tipyZdraví

Stačí měsíc bez alkoholu, abyste na svém těle zaznamenali tyto změny

Možná už jste také zaslechli slovní spojení suchý únor. Jak už název naznačuje, jedná se o měsíc, ve kterém se dobrovolně vzdáváte pití alkoholických nápojů. Po Vánocích a Novém roce to asi dává smysl více než kdy jindy. Sklenka vína večer po práci nebo pár piv s přáteli jsou totiž pro mnoho z nás naprostým pravidlem, nad kterým už se ani nezamýšlíme. Často nám ale nedochází, že pravidelné popíjení alkoholu může mít negativní vliv na naše zdraví. Přestat na měsíc úplně pít se tedy zdá být jako dobrá výzva, která má smysl hned z několika důvodů. Budete se divit, že dokonce i po měsíci se projeví některé změny, které abstinence na vašem těle udělá. Týden po týdnu budete moci sledovat, jak pozitivně se vaše tělo mění.

Konzumace alkoholu rozhodně není zdravá. Pravidelné pití alkoholu s sebou přináší řadu problémů, které nemusí být na první pohled vůbec patrné, ale při dlouhodobém užívání se dříve nebo později objeví. Přitom již po krátké době od vysazení alkoholu můžeme cítit některé pozitivní změny. Zkuste se tento měsíc do výzvy zapojit i vy a sami posuďtte, jak se vaše tělo a zdraví promění.

První týden

Už během prvního týdne je možné pozorovat změny, které se týkají našeho spánku. Možná si myslíte, že se spaním potíže nemáte, ale ve skutečnosti je při konzumaci alkoholu vždy narušena fáze REM, která je zásadní pro regeneraci celého těla. Možná se pak budíte méně odpočatí a jste náchylnější k únavě během dne. Podle některých studií REM spánek napomáhá také učení, lepší paměti a náladě. Už po jednom týdnu abstinence se vám spánek zlepší a vaše tělo bude také více hydratované. To znamená také méně bolestí hlavy a více energie.

Druhý týden

Vlivem konzumace alkoholu se narušuje žaludeční prostředí. To poté způsobuje pálení žáhy, nepříjemný pocit v ústech či žaludeční nevolnost. Už po dvou týdnech abstinence se ale tato situace vrací pomalu do normálu. Žaludek a kyseliny v něm se ustalují, díky čemuž odezní i výše zmíněné potíže. Bude se vám tedy lépe trávit a samozřejmě se zlepší také vedlejší potíže, které s trávením mohou souviset, jako je například plynatost nebo zácpa.

Třetí týden

Po třech týdnech si konečně mohou odpočinout i játra, která bývají konzumací alkoholu zatížena úplně nejvíc. Po několika týdnech abstinence mohou začít pomalu regenerovat. Pokud je však míra poškození vysoká, je také možné, že se již nepodaří některé škody napravit. Právě játra jsou při pití skutečně zatěžována značně. Není od věci zajít čas od času na jaterní testy, abyste si ověřili, že je máte v dobrém stavu. Poškození se totiž hned neprojeví, ale z dlouhodobého hlediska to může být vážný problém.

Alkohol mimo jiné obsahuje mnoho kalorií, takže pokud jej vysadíte, téměř jistě také shodíte nějaké to kilo navíc. Stabilizuje se vám také hladina dopaminu v těle, což jde ruku v ruce s poklesem úzkostných stavů a zlepšením paměti.

Čtvrtý týden

Dlouhodobé a pravidelné pití alkoholu vede mimo jiné ke zvýšení krevního tlaku, některé studie ale prokázaly, že ho lze zase výrazně snížit již za čtyři týdny. Pokud si tedy dáte na měsíc od alkoholu pauzu, je možné, že také snížíte riziko mrtvice nebo infarktu, které je s vyšším tlakem jasně spojené.

Z vysazení alkoholu začne těžit i vaše pokožka. Alkohol totiž vede k předčasnému stárnutí a může způsobit zarudlou, skvrnitou nebo oteklou kůži. Jakmile pít, zjistíte, že je pokožka mladší, plnější a zdravější. A změna tedy bude vidět na první pohled.

Cesta k výraznému omezení konzumace alkoholu

Právě suchý únor může být skvělým začátkem cesty za omezením alkoholu. Je totiž pravda, že sklenička vína nebo piva je ve společnosti zcela normalizována, ale málokdo už řeší její dopady na naše tělo. Celkové a dlouhodobé omezení alkoholu je jistě v každém případě správným krokem. A pokud vydržíte měsíc, je jisté, že zvládnete i mnohem víc. Možná pochopíte, že není potřeba si v hospodě dávat alkoholické nápoje a nahradíte je nealkem. A možná zjistíte, že vám pití vlastně ani nechybí. I kdyby suchý únor přinesl i jen malé snížení vaší konzumace alkoholu, určitě to stojí za to. Navíc tak můžete inspirovat i své okolí a přimět třeba i přátele, aby se nad konzumací alkoholu zamysleli.

Alkohol je totiž pro naše tělo za všech okolností jed. Sice normalizovaný, ale o nic méně škodlivý. Proto je třeba jej takto brát a chápat a nemyslet si, že se jeho konzumace neprojeví.

ZDROJ: https://www.menshealth.com/nutrition/a19546096/dry-january/

ZDROJ obrázku: Pexels

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button