Dům a zahradaRady a tipy

Mražené ovoce a zelenina na kvalitě neztrácí. Často jsou lepší než čerstvé

Období, kdy byla čerstvá zelenina a ovoce na dosah každý den, se pomalu chýlí ke konci. Díky supermarketům, dnes sice můžeme kupovat ovoce a zeleninu po celý rok, ale takové produkty nechutnají tak dobře a mají také o mnoho nižší obsah vitamínů a dalších živin. Odborníci se navíc shodují na tom, že konzumovat exotické ovoce není pro naše tělo nejlepší. Měli bychom jíst především to, co roste v našich přirozených podmínkách a na co je naše zažívání nejvíce zvyklé.

Na zimu je ale možné utvořit si pořádné zásoby i z léta. Stačí nějaké ovoce či zeleninu zamrazit. Je to ale vhodný způsob konzervace? Neztrácí tím potraviny své výživové hodnoty? Jak ukázal nedávný výzkum, mražené ovoce a zelenina obsahují mnohdy více vitaminů než některé čerstvé varianty. Navíc si v této podobě zachovávají i prospěšné rostlinné sloučeniny, které nás pomáhají chránit před nemocemi.

Mražení rozhodně patří k těm nejšetrnějším způsobům konzervace. Kompoty i sterilizované ovoce či zelenina ztrácí na výživové hodnotě daleko více, takže se rozhodně vyplatí koupit velký mrazák a jakékoliv přebytky z léta jednoduše zamrazit. V zimě to velmi oceníte.

Neutrácejte za drahé plody bez výživové hodnoty

Kupovat si i v zimě čerstvé ovoce a zeleninu může být velmi lákavé. A většina z nás to dělá s dobrým úmyslem, že pro sebe a své zdraví dělají maximum, i když to někdy může být finančně náročné. Kvalita takovýchto produktů je ale velmi nízká. Tím, že se pro komerční účely sklízí většina surovin v okamžiku, kdy ještě není zcela zralá, obsahuje často o 50-90 % živin méně než zralé a zmražené ovoce a zelenina. Není tedy důvod, proč utrácet za čerstvé potraviny, když doma můžete mít o mnoho zdravější variantu za zlomek ceny.

Důležité ale je mrazit si ovoce a zeleninu sami. Pokud totiž v obchodech koupíte již mražené produkty, riskujete, že koupíte takové, které byly před mražením blanšírované. Při blanšírování se totiž ničí enzymy, které by jinak způsobily, že zelenina zhnědne a ztratí původní barvu i chuť. Na pohled bude tedy zelenina a ovoce působit lépe, ale uvnitř již ztratila velkou část živin. Při této metodě zelenina ztrácí až 50 % vitaminu C, který je citlivý na teplo. A na obalech se většinou tyto údaje neuvádí, takže nevíte, co kupujete.

Kromě mražených vyzkoušejte kysané produkty

Téměř na roveň čerstvé zeleniny lze zařadit zeleninu kvašenou. Tedy například, zelí a kvašené okurky nebo řepa. Při kvašení zelenina pustí šťávu a tímto procesem začnou vznikat probiotika. Ta jsou mimořádně důležitá pro fungování našeho zažívání i pro naši imunitu. Kromě kvašených výrobků je najdeme i v jogurtech, ale odborníci tvrdí, že současná populace má probiotik ve stravě zoufale málo, a proto jich nikdy nemůže být dost.

A pokud vám dojdou kvašené i mražené zásoby, stále existuje spousta jiných možností jak i přes zimu získat dostatek hodnotných živin. Ideální potravinou na zimní měsíce je například kořenová zelenina, luštěniny nebo zelí. Z těchto pokrmů můžete snadno připravit horké polévky, které v chladném obdob zahřejí a zároveň díky nim získáte řadu důležitých látek. Dobrou službu vám udělají třeba i sterilovaná rajčata, která můžete využít i do různých omáček nebo gulášových pokrmů a ragú.

Vitamínovou bombu si také můžete sami vypěstovat doma. Co takhle do květináče zasadit zelené natě? Například taková řeřicha vyraší do pár dnů, a vy z ní pak můžete připravit chutné pomazánky, nebo ní ozdobit zeleninový salát.

Možností jak si v zimě zajistit dostatek vitamínů je celá řada, tak se neomezujte jen na kupovanou zeleninu a ovoce a buďte inovativní a kreativní.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button