CestováníRady a tipy

Zkroťte jet lag a nenechte si zkazit dovolenou únavou. Příprava ještě před letem je klíčová

Prázdniny jsou u konce, ale pokud nejste školou povinní, je právě tento čas možná tou nejlepší příležitosti sbalit kufry a někam vyrazit. Pláže se konečně trochu vylidní a všude nebude taková tlačenice. A hlavně nikde se už nebudou prohánět neposedné děti.

Mnoho z nás, kteří rádi cestují daleko letadlem ale dobře znají fenomén jet lagu. Je to tzv. pásmová nemoc, která se projeví po rychlém překonání několika časových pásem letadlem. Poznáte jej celkem snadno. Projevuje se hlavně na fyzické úrovni, i když s tělesným nepohodlím se mohou pojit také mírné obtíže psychické.

Typické projevy jsou:

  • vyčerpání
  • bolest hlavy
  • nespavost
  • dezorientace
  • žaludeční potíže

Tyto potíže většinou během několika dní samy odezní, jenže problém je, že na dovolené si často nemůžete dovolit ztratit pár dní poleháváním v posteli.

Příčinou jet lagu je narušení přirozených biorytmů člověka. Naše normální fungování těla totiž ovlivňuje střídání dne a noci. Jakmile se rychle dostanete na místo, kde je časový posun (noc a den nastávají jindy, než jste zvyklí), naruší se vaše vnitřní biologické hodiny a postupně se musíte přenastavit na nový režim. A právě tento stav může vyústit ve výše popsané problémy a cestování vám výrazně znepříjemnit.

Sbohem jet lagu

Naštěstí se jet lagu dá předcházet a u mnoha lidí se neprojeví vůbec nebo jen velmi minimálně. Začít ale musíte již několik dní před letem. Dobrým startem je úprava spánku. Pokud poletíte na západ, kde je o několik hodin méně než u nás, běžte doma spát o hodinu později, před letem na východ naopak o hodinu dříve. I tato drobná změna může udělat velký rozdíl. Pro vaše tělo nebude cesta pak takový šok a regenerace bude o poznání rychlejší.

Pár dní před odletem je také dobré upravit váš jídelníček. Snídaně i obědy by měly být bohaté na bílkoviny a ideální je také omezit pití kávy v odpoledních a večerních hodinách. Obecně je vhodné vyhýbat se těžkým a tučným jídlům a eliminovat konzumaci sladkých nápojů.

Co naopak škodí

Pozor si dejte na některé věci, kterými si naopak příznaky jet lagu můžete ještě zhoršit.

  • Kofein. Přispívá k dehydrataci organismu, a tím zhoršení jet lagu. Káva vám nepomůže překonat spánkovou deprivaci, pouze vás krátkodobě povzbudí. Raději se jí tedy vyhněte a podobně zacházejte i s colovými nápoji a černým čajem.
  • Sledování filmů. Příznaky jet lagu může zhoršit i sledování filmů. Je to sice oblíbená kratochvíle při dlouhých letech, ale modré světlo obrazovek narušuje tvorbu přirozeného spánkového hormonu melatoninu, který je důležitý pro kvalitní spánek.
  • Prášky na spaní. Ty nejsou nikdy dobrá volba. Narušují hlubší spánkové cykly a mohou vás dostat do nepříjemného stavu konstantní únavy, která vám dovolenou zkazí více než jet lag.

Letadlem pohodlně

Cestování letadlem skutečně nemusí být jen úmorné a otravné. Dá se z něj udělat poměrně příjemná činnost, která vás navíc na zbytek dovolené nevyšťaví. Platí ale základní – kdo je připraven, není zaskočen.

Pokud letíte přes den, pořádně se doma před letem vyspěte. Pokud letíte v noci, jděte si doma ještě před odletem na pár hodin zdřímnout. Po příletu se snažte co nejdříve přizpůsobit novému času, nechoďte spát tedy přes den a snažte se vydržet až do večera. Zároveň si ale neplánujte příliš náročný program. Není dobré ihned cestovat někam jinam.

Během letu je klíčové doplňovat tekutiny – vzduch v kabině je výrazně sušší než venku na čerstvém vzduchu a dehydratace je vážné nebezpečí. Na chvíli zapomeňte na módní trendy a oblékněte si volné a pohodlné oblečení, nemalujte se a nechte pleť dýchat. Často se snažte protahovat i za cenu toho, že budete muset rušit své spolucestující.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button