Rady a tipyZdraví

Spáleného jídla se kvůli rakovině tolik bát nemusíte. Existují jiná, mnohem větší nebezpečí

Dopřejete si rádi mírně připečený špekáček nebo máte rádi, když je toast opečený až skoro do tmava? Pak vás jistě všichni dlouhou dobu strašili, že si tímto dláždíte cestu k rakovině. Odborníci se dříve domnívali, že látky, které tyto připálené potraviny obsahují, jsou silně karcinogenní a pro zdraví člověka velmi nebezpečné.

Jenže poslední výzkumy už nejsou tak nekompromisní. Tyto potraviny sice obsahují chemickou látku akrylamid, ale v tak miniaturním množství, že pro organismus není tak nebezpečná, jak se doposud tvrdilo. Zdá se, že byste denně museli sníst až 160 připálených toastů, aby se vliv této látky skutečně odrazil na vašem zdraví. Panika tedy není na místě a pokud si čas od času dopřejete malinko připečenou pochoutku, nemělo by to vaše zdraví nijak ohrozit.

Nebezpečný akrylamid

Akrylamid je v současnosti považován za látku, která je potenciálně karcinogenní. To znamená, že pro toto tvrzení neexistují přímé důkazy, ale doporučuje se její konzumaci preventivně omezovat. Vysoké hladiny akrylamidů se přitom nejčastěji tvoří u škrobovitých potravin, jako jsou brambory či pečivo, když jsou vařeny, pečeny či smaženy při velmi vysokých teplotách. „Povolené“ množství akrylamidu je asi 50 mg na 1 kilogram potraviny, ale pokud si připečete špekáček nebo toast, hodnoty akrylamidu mohou být až na 120 mg na kilogram výrobku.

Je však nutné připomenout, že podobné testy se provádí v současnosti na myších. Účinky akrylamidu jsou tedy popsány na těchto malých pokusných stvořeních, ale není jisté, že stejně fungují i na člověka. Důkazy na zvířatech sice ukazují, že akrylamid má potenciál integrovat se do DNA našich buněk a mohl by tak být spjat s rakovinou, nicméně žádné vědecké studie na lidských buňkách nic z toho nepotvrdily.

Podle lékařů je riziko rakoviny daleko vyšší při jiných činnostech, které mnozí z nás denně dělají. Řeč je například o kouření, pití alkoholu nebo nedostatku pohybu. V žádném případě se tím odborníci nesnaží podněcovat ke konzumaci připálených potravin, jen mírní paniku, která mnoho lidí odradila od opékání toastů nebo grilování masa.

Karcinogenní potraviny

O mnoho větší pozornost bychom měli věnovat jiným potravinám, u kterých je spojitost s rakovinou prokázána, a často je konzumujeme doslova denně. Velký problém představuje například ovoce a zelenina ze supermarketů. Většina plodů, které v obchodě nakupujeme, je ošetřena různými hnojivy a pesticidy, které jsou pro člověka toxické. Těchto látek se navíc nezbavíte ani důkladných omytím, a tak mnozí denně konzumuje karcinogenní látky a ještě se domníváme, že se stravujeme zdravě.

Další problém představuje i rafinovaná bílá mouka. Prvním negativem je vysoký glykemický index, kvůli kterému se rychle zvyšuje hladina cukru v krvi, což může vést k rozvoji cukrovky. Navíc bývá tato mouka často bělena chlórem a ošetřená bromem, což jsou obě jedovaté chemikálie. V neposlední řadě je pak vysoké množství ve stravě spojováno s vyšším rizikem rakoviny prsu u žen.

Pozor si dejte i na tolik proklamované maso z lososa. Ten je obecně považován za velmi zdravou potravinu a je doporučován snad všemi výživovými poradci i lékaři. Jenže takto zdravý je pouze losos ulovený v přírodě. Ve farmovém chovu jsou lososi krmeni granulemi obsahujícími pesticidy, antibiotika a další známé karcinogeny.

Pokud nemusíte, vyhněte se také konzumaci veškerých konzervovaných potravin. Studie prokazují, že vnitřní část plechovky, která je pokrytá chemickou látkou zvanou bisfenol, může vést k neplodnosti a onemocnění srdce. Týká se to tedy konzervovaných ryb, zeleniny nebo i masa. Největší nebezpečí představují rajčata, jejichž kyselost uvolňování bisfenolu ještě více podporuje. Na konzervovaná rajčata nebo rajčatové omáčky jednou provždy zapomeňte.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Podobné články

omentářů

    1. …nestrašte, v opravené/upravené verzi článku se zcela jistě objeví „ztracená“ informace, že těch plechovek s rajčaty by jste museli jíst aspoň šestnáct denně po dobu tří let a navíc by ještě každá z nich musela minimálně tři roky stát ve špajzu, aby se ten bisfenol uvolnil v nějaké nezanedbatelnější míře…. asi tak nějak, jako je to v úvodu popsané s tím akrylamidem v připálených toastech.

  1. Můžete denně žrát konzervy, hulit jak sádrovej ježek a pít 10 piv, pokud budete v pohodě, dožijtete se min. 80 let, ale stačí se stresovat, jíst zdravě, nekouřit, nepít, sportovat a chcípnete ve 40. Taktéž genetika, kterou bohužel většina neovlivní hraje obrovskou roli. Takže klíííd, pokud nejde o život, jde o HOVNO.

  2. Mouka bělená chlórem…
    Už jsem v „pár“ mlýnech byl, mám na práci balicí techniku, ale chlór jsem viděl leda v prostredku na mytí wc.
    Zkuste překousnout zralé zrno – vnitrek je bílí od přírody. Otruby (to, co není mouka, plodové obaly) se třídí síty, vzduchem, snad i odstredivou silou – a pak draze prodávají jako zdravá výživa. Bacha na námel, paličkovici nachovou, je tmavá, jedovatá… prostě samé mínusy.

  3. Takže opět všechno opposite.Tak co mám snídat,když k tomu nemůžu jíst rohlík,nebo chleba?Džem s cibulí?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button